Godt gået – men få nu lige det sidste med

Mads Graves, administrerende direktør i Arbejdsgiverne. Pressefoto.
Mads Graves, administrerende direktør i Arbejdsgiverne. Pressefoto.

Regeringen og Dansk Folkeparti har netop indgået en aftale om en udvidelse af motorvejen med et tredje spor over Fyn – nærmere bestemt mellem Nr. Aaby og Odense Vest. Herudover skal brotaksten sænkes med 25 procent.

Politikerne har altså endelig lyttet til borgere og erhvervsliv. Argumenterne har da også været talrige. Trafikken er tæt, der er dagligt store kødannelser og antallet af ulykker er voksende. Virksomhederne taber tid og millioner af kroner, mens de holder i kø på motorvejen. Det kan vi som samfund ikke være tjent med i længden.

Derfor er Arbejdsgiverne glade for, at man har lyttet.

Et tredje spor over Fyn er en stor forbedring. Desværre gælder selve takstnedsættelsen på Storebælt kun for personbiler. Derfor vil der også fremover være virksomheder, der må vinke farvel til opgaver på den anden side af broen, når udgiften til dagligt at køre over broen, gør dem for dyre.

For en varebil der skal frem og tilbage er prisen over 700 kroner. Det bliver til en hel pæn sum i et kalenderår. Og er et yderst begrænsende konkurrenceparameter. I forvejen har vi et Danmark, hvor sammenhængskraften halter, og det mest er i hovedstadsområdet, at BNP vokser. Det må den liberale transportminister Ole Birk Olesen være opmærksom på allerede.

Der er altså meget at glæde sig over, men vi er også nødt til at erkende, at vi ikke er helt i mål. Politikerne skal sikre lige mobilitet for erhvervslivet, så vi kan få bremset en skæv regional udvikling, hvor landet deles i to. Derfor skal varebilerne selvfølgelig også med på takstnedsættelsen. Her må vi appellere til, at transportministeren kommer på – endnu – bedre tanker.

Relateret indhold