Politisk tunnelsyn må ikke hæmme trafikudviklingen

Niels Nielsen er branchedirektør hos Danske Anlægsentreprenører under Dansk byggeri. Foto: Ricky John Molloy.
Niels Nielsen er branchedirektør hos Danske Anlægsentreprenører under Dansk byggeri. Foto: Ricky John Molloy.

Vi kan ikke vente, til vi står midt i problemerne. Når det handler om infrastruktur, er det vigtigt, at politikerne har mod til at fremtidssikre, og dermed undgår dyre samfundsøkonomiske konsekvenser af for sene beslutninger.

I Danske Anlægsentreprenører roser vi derfor transport- og bygningsminister Ole Birk Olesen for, at han nu taler åbent for en nærmere undersøgelser af en fast HH-forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Anlægsentreprenørerne i Dansk Byggeri er også positive i forhold til at undersøge mulighederne for, at forbindelsen bliver etableret gennem privat finansiering.

Det er alt i alt en fremsynethed, som er helt nødvendig, når vi taler store infrastrukturprojekter. Forude ligger drøftelser, undersøgelser, beslutninger, tilladelser, udarbejdelse af projekt og udførelsen. Det er en så langstrakt affære, at vi allerede nu kan se, at samfundet må vente ganske mange år på at kunne høste gevinsterne ved en fast HH-forbindelse. Og endnu længere, hvis vi ikke har politikere, der tør handle i god tid.

Stor gevinst

Jo før vi kommer i gang desto bedre. Beregninger viser, at der er tale om et projekt, der vil give en nettogevinst på hele 27 milliarder kroner og et samfundsøkonomisk afkast på mere end seks procent. Det er de samfundsøkonomiske gevinster, som ministeren kan se for sig, mens andre politikere i stedet ser barriererne. Både Dansk Folkeparti og de Radikale synes blinde for den samfundsøkonomisk gevinst, og det rygstød for udviklingen af Hovedstadsområdet og Nordsjælland, som en ny forbindelse vil betyde.

Deres reaktion om, at vi så får problemer med den trafik, som forbindelsen skaber, er fodslæbende. Det burde i stedet få visionære politikere til at levere løsninger og sikre den tilstødende infrastruktur, så man kan få fuldt udbytte af den nye HH-forbindelse. Og de Radikale bør også sluge den kamel, at privatfinansiering kan være en forudsætning for projektet og måske lære lidt af Socialdemokratiet, der mener, at hvis det kan hvile i sig selv, er det blot om at komme i gang.

At sige nej til en stor samfundsøkonomisk gevinst, fordi den høstes sammen med en privat partner, er ikke rationelt. Jeg håber på, at et konstruktivt samarbejde mellem Socialdemokratiet og regeringen kan få sat undersøgelser af en fast HH-forbindelse i gang så hurtigt som muligt.

Relateret indhold