Infrastrukturpenge tilbage i statskassen

Hele motorvejsprojektet mellem Herning og Holstebro forventes at kunne åbnes i 2018 - til Gødstrup dog allerede i foråret 2017.
Penge til infrastruktur skal tilbage i statskassen, mener Hans Chr. Schmidt. Pressefoto.
Penge til infrastruktur skal tilbage i statskassen, mener Hans Chr. Schmidt. Pressefoto.

Ifølge et svar fra transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt til Andreas Steenberg fra Radikale Venstre tilføres 3,4 milliarder kroner til Infrastrukturfonden til en motorvej mellem Herning og Holstebro og en vejforbindelse til Gødstrup.

Det indgår desuden i aftalen om linjeføring for Holstebro-motorvejen, at linjeføringen til sygehuset i Gødstrup kan finansieres med op til 450,5 millioner kroner fra Vækstplanen.

Normalt tilbageføres penge fra infrastrukturprojekter, hvis budgettet ikke anvendes fuldt ud, men det er aftalt, at pengene fra Vækstplan DK er tilført under forudsætning af, at midlerne tilbageføres til den generelle offentlige investeringsramme ved eventuelt mindre forbrug i det samlede anlægsprojekt.

Billiggørelse

– Et eventuelt mindre forbrug i forbindelse med anlægsarbejderne for Holstebro-motorvejen skal således overstige 450,5 millioner kroner i 2016-priser, før der tilbageføres midler til Infrastrukturfonden. Vejdirektoratet har oplyst, at man forventer en billiggørelse af projektet, men det er endnu for tidligt at sige præcist hvor meget. Vejdirektoratet har desuden oplyst, at projektet forløber planmæssigt. Vejforbindelsen til sygehuset i Gødstrup forventes at kunne åbne i foråret 2017 med visse efterfølgende arbejder. Hele motorvejen forventes at kunne åbne i 2018, oplyser ministeren videre.

Overslag

Han fortæller i øvrigt, at der endnu ikke foreligger et gennemarbejdet og kvalitetssikret anlægsoverslag for udbygning af Herning V-Herning S og Herning NV-Midtjyske Motorvej til motorvej.

Strækningen fra Herning Vest til Messemotorvejen forventes dog at kunne udbygges til motorvej indenfor en totalbevilling i størrelsesordenen 290 – 320 millioner kroner.

Prisen for, at strækningen Herning NV til Sundsvej forventes at kunne udbygges til motorvej, ligger mellem 380 – 420 millioner kroner.

– For begge strækninger gælder, at en betydelig del af anlægsbudgettet er bundet til ombygning af bygværker. Det vil kræve en nærmere analyse for at fastslå, om der kan opnås besparelser ved eksempelvis at bibeholde et eller flere af de eksisterende bygværker, forklarer Hans Chr. Schmidt.

Relateret indhold