Billetløst P-system er en gave til byggeriet – men der er behov for mere

Pam Singh, adm. direktør for Abax Danmark.
Pam Singh, adm. direktør for Abax Danmark.

Da der for nylig blev indført elektroniske p-billetter i København, gjorde det livet lettere for hovedstadens bilister, der nu slipper for at lede efter P-automater, fumle med papirbilletter og få bøder, fordi billetten er blæst ned fra instrumentbordet.

Men den helt store vinder er de danske byggevirksomheder, der nu får lettere ved at holde styr på udgifterne og undgå fysiske bilag. Førhen skulle hver enkelt p-billet bogføres som bilag. Nu foregår det hele elektronisk og kan endda kobles sammen med andre funktioner som kørebøger og flådestyring. Det er et eksempel på, hvordan de små ting kan gøre en stor forskel for rigtig mange og spare erhvervslivet for både tid og penge.

Der er behov for, at der i Danmark bliver sat fokus på disse tiltag, så udviklingen kan fortsætte. Vi har som land behov for, at de teknologiske muligheder bliver udnyttet med de danske virksomheder som vinderne. Derfor bør politikerne også kigge på, at de øvrige danske byer med papir i parkeringssystem bliver fortid og i stedet tager elektronikken til sig for miljøet og virksomhedernes skyld.

Vi oplever hos Abax en stor efterspørgsel fra de danske virksomheder på løsninger, der kan gøre deres hverdag lettere og mere gennemskuelig. For at holde virksomhederne i byggeriet konkurrencedygtige skal udgifterne holdes i kort snor. Og vi har kloge hjerner i Danmark, der kan udvikle løsninger, som med enkle midler kan nedbringe omkostningerne på områder, der ellers blot medfører spildtid og unødigt ekstraarbejde.

Vi har hos Abax selv været på forkant med parkeringsændring i København og indgik sidste år et samarbejde med Easy Park, så man med Abax Parking kan styre brugen af p-billetter gennem samme system, som kørebogen benytter.

Der er ingen tvivl om, at fremtiden er at samle flere funktioner i et produkt, så danske virksomheder ikke blot flytter administrationen til mange forskellige systemer. Vi ser det på mange andre områder, og de danske virksomheder, vi taler med, ser gerne, at den udvikling også fortsætter inden for transportområdet.

Derfor bør de største danske byer vise vejen og politisk åbne op for flere initiativer, som nedbringer administrationen og fremmer konkurrencevilkårene for de danske virksomheder. København har vist vejen og permanent parkeret p-billetten i fortiden. Disse initiativer bør forsætte på andre områder. Det har et Danmark med en dårlig vækstrate i den grad brug for.

Relateret indhold