Entreprenør om fartskriver-krav: Nu er det nok

Entreprenør kan ikke se det rimelige i også at skulle investere i fartskrivere til virksomhedens køretøjer med deraf følgende bureaukrati.
Byggebranchen vender tommelfingeren nedad for både selve farskriver-reglen og transportbranchens argumentation. Modelfoto: Colourbox.
Byggebranchen vender tommelfingeren nedad for både selve farskriver-reglen og transportbranchens argumentation. Modelfoto: Colourbox.

Reglerne omkring køre- hviletid for håndværkervirksomheder og deres ansatte får nu en entreprenør fra Sjælland til at reagere.

Dagens Byggeri har tidligere fortalt, at ganske få håndværkere aner noget som helst om, at kører de mere end 50 kilometer fra deres hjemadresse med en samlet vægt på over 3500 kg, så skal de have installeret en fartskriver og overholde køre- hviletidsbestemmelserne.

Den pågældende sjællandske entreprenør har specialiseret sig i at bygge typehuse som underentreprenør for typehus-firmaerne, og for at kunne udføre disse opgaver kræver det en stor bil, så medarbejderne kan have alt værktøj med fra hus til hus. Derfor har virksomheden biler med en totalvægt på 3000 kg.

Dertil kommer behovet for en skurvogn på pladsen for at overholde reglerne vedrørende toiletforhold og omklædning. Den slags vogne har virksomheden to af, og de vejer totalt 1500 kg.

Urimeligt

– Disse må jeg så ikke køre med mere. Dernæst kræver det et stillads rundt om hele huset – også for at opfylde regler fra Arbejdstilsynet, så derfor har vi to store trailere, som hedder 3000 kg i totalvægt. For at køre med disse kræver det, at mine folk har et trailerkort, siger entreprenøren til Dagens Byggeri og fortsætter:

– Det har de også fået for at kunne løse arbejdsopgaverne. Alt i alt løber det op i godt 1.500.000 kroner, som vi har investeret for at få noget af lave. Men da vi har bosat os i Nykøbing Sjælland, kan vi nu ikke løse de opgaver, som vi har bygget hele firmaet op på, hvis vi ikke også nu investerer cirka 15.000-20.000 kroner i fartskrivere pr. bil.

Entreprenøren kalder det “totalt urimeligt”, at virksomheden har købt biler, trailer, skurvogne med diverse afgifter til staten, og nu må de så ikke bruge udstyret:

– Jeg er ikke parat til at skulle investere cirka 60.000 kroner yderligere til fartskrivere for at udføre vores arbejdsopgaver. Jeg syntes faktisk, vi har investeret nok. I stedet er jeg ude i, at vi må afskedige vores ansatte og se tiden an til, der findes en fornuftig løsning. Det kan jo ikke være rigtigt, vi ikke må bruge vores ting, vi har købt og betalt, argumenter entreprenøren.

Skyder spurve med kanoner

Direktør Erik Møbius fra Dansk Håndværk er ikke overrasket over hans reaktion.

– Vi har sendt en orientering om reglerne ud til vore medlemmer, og som tidligere nævnt er det kommet bag på mange, at der findes så strenge regler omkring anvendelse af deres egne køretøjer, at de sandsynligvis ofte har overtrådt lovgivningen uden at vide det, siger Erik Møbius og fortsætter:

– Det er på tide, at politikerne i Folketinget tager fat i sagen og sikrer, at de danske regler ikke er overimplementerede i forhold til, hvad der gælder i andre EU-lande. Selvfølgelig skal færdselssikkerheden tages alvorligt, men at stille krav om fartskrivere for håndværkerbiler, der kører mere end 50 kilometer fra hjemadressen, er at skyde spurve med kanoner.

Dyrere for forbrugerne

Erik Møbius har bemærket, at transportbranchen langer ud efter håndværkerne og bakker op om kravet om, at der installeres fartskrivere i håndværkerbiler:

– De argumenterer med, at fartskriverne får håndværkerne til at “køre ordentligt” på landevejene. Det overlader jeg det trygt til politiet at sørge for, hvis det skulle vise sig nødvendigt med bøder og klip i kørekortet, fastslår Erik Møbius.

– Transportbranchen tror åbenbart, at der går noget fra dem, når håndværkeren selv kører rundt med sit værktøj, men jeg tvivle på, at der ville være ret meget mere at bestille for transportbranchen, hvis det blev forhindret. Det ville nemlig betyde, at det bliver langt dyrere for forbrugerne at få udført håndværkerydelser, hvis ikke håndværkeren kunne tage materialer og værktøj med, når de alligevel skal frem til arbejdsstedet.

Relateret indhold