Forbrugerrådet foreslår Smiley-ordning

Rådet mener, at de eksisterende registreringer på el- og VVS-området skal gøres tilgængelige for forbrugerne.
Forbrugerrådets direktør foreslår en slags Smiley-ordning for i første omgang elektrikere og VVS'ere. Foto: Colourbox.
Forbrugerrådets direktør foreslår en slags Smiley-ordning for i første omgang elektrikere og VVS'ere. Foto: Colourbox.

Sikkerhedsstyrelsen fandt i 2011 fejl i 72 procent af nye el-installationer – i hele 58 procent af tilfældene var der tale om farlige eller alvorlige fejl. Samtidig viser den seneste opgørelse, at fejl i el-installationer alene i 2012 forårsagede 304 brande i private hjem – næsten en om dagen. Tallet dækker over både fejlinstallationer foretaget af håndværkere og af forbrugerne selv.

Det er efter medlemsorganisationen Forbrugerrådet Tænks opfattelse en alt for stor fejlprocent, og det tyder på, at der er brug for en langt bedre og mere effektiv kontrol.

Sikkerhed og tryghed

I øjeblikket behandler Folketinget et forslag til lov om autorisationer på el- og VVS-området. Forbrugerrådet Tænk støtter hovedlinjerne i lovforslaget, men rådets direktør Lars Pram opfordrer nu politikerne til at benytte lejligheden til at indføre en smileyordning på håndværkerområdet.

Det kan, ifølge direktøren, give større sikkerhed og tryghed for forbrugerne.

– Det bliver allerede i dag kontrolleret og registreret, om der er styr på dokumentationen hos elektrikerne og VVS’erne eller ej. Vi mener, at resultaterne af de besøg bør gøres tilgængelige for forbrugerne via en smileyordning, som vi for eksempel kender det fra fødevareområdet. En håndværker-smiley vil være til gavn for både forbrugerne og de mange dygtige elektrikere og VVS’ere, der har styr på sikkerheden, siger Lars Pram.

Uanmeldte besøg

Han mener, at kontrollanterne – som en del af en smileyordning – skal have mulighed for at komme på uanmeldt kontrolbesøg for at se, om egenkontrollen i virksomheden fungerer.

På den måde kan smileyen være forbrugernes garanti for, at virksomheden har kvalitetsstyringssystemet i orden, og at man derfor kan have tillid til håndværkeren.

– Smileyordningen på fødevareområdet har været en succes, fordi den giver virksomhederne et stærkt, positivt incitament til at stramme op, da forbrugerne går efter de glade smileyer. Den samme effekt vil kunne opnås på el- og VVS-området, hvor Sikkerhedsstyrelsens tal desværre peger på, at der er plads til forbedring hos en del virksomheder. Det skal ændres, så forbrugerne kan føle sig trygge, når de vælger håndværkere, siger Lars Pram.

Relateret indhold