Gylden mulighed for Femern

Branchedirektør Niels Nielsen, Danske Anlægsentreprenører. Foto: Ricky John Molloy.
Branchedirektør Niels Nielsen, Danske Anlægsentreprenører. Foto: Ricky John Molloy.

Femern-projektet skal finansieres ved lån, der optages på det internationale lånemarked. Derfor betyder de rentesatser, som lånene kan hentes hjem til, ganske meget for hele projektets økonomi.

Rentesatserne på det internationale lånemarked er historisk lave, og den mulighed bør politikerne give Femern A/S mulighed for at udnytte ved allerede nu at hente lån hjem til landanlæggene og sætte dem i gang. Det vil være politisk ansvarligt, visionært og godt for Danmark.

Gå straks i gang

Tilbudsprocessen for det store Femern-projekt er blevet gennemført i flere trin, hvor man på hvert trin har haft mulighed for at tilpasse projektet, byggeprocessen og priserne til det optimale.

Man har også bedt entreprenørkonsortierne vurdere mulige prisbesparelser ved at forlænge tidsplanen for projektet.

Uanset hvad den endelige tidsplan bliver for de store tunnelkontrakter, bør man straks gå i gang med anlæg og opgradering af baneanlæggene på strækningen fra Ringsted til Femern. Det vil være en fordel for den entreprenørmæssige del, men opgraderingen af banebetjeningen vil også give lokalområdet et tiltrængt boost.

Klar til underskrift

Det ligger i de nuværende planer for Femern-projektet, at landanlæggene med jernbanestrækningen fra Ringsted til Femern skal være færdig samtidig med de store tunnelarbejder med kyst til kyst anlægget.

Flere af kontrakterne på anlægsarbejderne for jernbanestrækningen Ringsted-Femern ligger klar til underskrift, så det er bare om at komme i gang, så kan vi få en mere hensigtsmæssig gennemførelse af projektet og større muligheder for danske virksomheder for at få del i de mange gode opgaver såvel på landanlæggene som arbejderne i forbindelse med de store tunnelarbejder.

Relateret indhold