Forsinket reklamation kostede bodskrav

Voldgiftsretten for bygge- og anlægsvirksomhed har for nyligt afsagt en kendelse, hvor spørgsmålet om rettidig reklamation ved entreprenørens forsinkelse blev belyst.
Advokat Holger Schöer, Kromann Reumert. Pressefoto.
Advokat Holger Schöer, Kromann Reumert. Pressefoto.

Det følger af helt almindelige principper inden for AB 92, at bygherren uden ugrundet ophold skal meddele entreprenøren, at han vil påberåbe sig en indtrådt forsinkelse. Fra det tidspunkt, hvor bygherren mener, at en dagbodsudløsende forsinkelse indtræder, skal han med andre ord gøre entreprenøren opmærksom på, at dagbod vil blive krævet i anledning af den forsinkede aflevering.

Reklamerer bygherren ikke rettidigt over for entreprenøren, er der efter praksis ingen tvivl om, at bygherren kan fortabe sit erstatnings- eller dagsbodskrav.

For sen reklamation

I den omhandlede sag havde bygherren indtalt et større krav på kr. 700.988,88 mod entreprenøren ved Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed – opgjort og sammensat af dagbøder i 161,5 dage fratrukket et udestående i entreprenørens favør.

Bygherren påstod – og gjorde gældende – at arbejdet skulle være afleveret 1. september 2011, men havde først den 25. oktober 2011 fremsat krav om dagsbøder fra den 1. september 2011 at regne. Under sagen kom det frem, at kontraktuelle forhold og vejrliget havde forsinket arbejdet undervejs.

På baggrund heraf fandt voldgiftsnævnet, at bygherren ikke havde godtgjort, at entreprenøren var i ansvarspådragende forsinkelse pr. 1. september 2011, ligesom et evt. krav på dagbøder var bortfaldet, da der ikke var reklameret uden udgrundet ophold.

Afgørelsen er hermed et eksempel på, at et erstatnings- eller dagbodskrav kan fortabes ved forsinket reklamation over for entreprenøren.

Relateret indhold