En opdateret udgave af Michelins Agilis 3-serie kom officielt på markedet i april 2020 i 12 størrelser. Yderligere 12 størrelser lanceres i Europa i juli.
Dækkene vejer i følge producenten i gennemsnit ét kilo mindre end den tidligere udgave af dækket. I nogle tilfælde er forskellen helt oppe på 1,7 kg. Dermed har Michelin kunnet spare råmaterialer i produktionen, ligesom mængden af affald, der skal sendes til genanvendelse, er lavere.
Michelins egen test viser, at dækket i gennemsnit skærer 100 kg af CO2-udledningen for hver 20.000 km. Det svarer til den mængde CO2, der er bundet i tre træer eller en brændstofreduktion på 0,12 liter per 100 km. I kroner og øre skulle det betyde cirka 750 kr. sparet.
Egenskaber på våd vej
Som nyt er Agilis 3 A-mærket for bremseegenskaberne på våd vej.
– Nogle egenskaber i et dæk bliver forbedret i takt med, at det bliver slidt. Det gælder for eksempel bremseevnen på tør vej og rullemodstanden – altså brændstofforbruget. Modsat går det typisk med bremseegenskaber på våd vej, som falder. Michelin Agilis 3 er dog designet, så det i høj grad bevarer sine gode bremseegenskaber på våd vej helt ned til lovgrænsen på 1,6 mm, udtaler Claus Chouhan, der er salgsdirektør for Michelin i Danmark.
I Agilis 3 anvender Michelin for første gang to teknologier fra lastbildæk i et varebilsdæk. Nemlig en gummiblanding som bedre skulle modvirke, at sten kiler sig fast i dækmønsteret. Dækket er desuden udstyret med et ekstra beskyttende lag på dæksiden, der værner mod stød og slid. En løsning, som blev introduceret til varebilsdækket Agilis CrossClimate sidste år.