Opdateret sommerdæk til varebilen

Michelin har opdateret Agilis 3-serien, så dækkene nu i gennemsnit vejer 1 kilo mindre.
Dækkene vejer i følge producenten i gennemsnit ét kilo mindre end den tidligere udgave af dækket. Pressefoto.
Dækkene vejer i følge producenten i gennemsnit ét kilo mindre end den tidligere udgave af dækket. Pressefoto.

En opdateret udgave af Michelins Agilis 3-serie kom officielt på markedet i april 2020 i 12 størrelser. Yderligere 12 størrelser lanceres i Europa i juli.

Dækkene vejer i følge producenten i gennemsnit ét kilo mindre end den tidligere udgave af dækket. I nogle tilfælde er forskellen helt oppe på 1,7 kg. Dermed har Michelin kunnet spare råmaterialer i produktionen, ligesom mængden af affald, der skal sendes til genanvendelse, er lavere.

Michelins egen test viser, at dækket i gennemsnit skærer 100 kg af CO2-udledningen for hver 20.000 km. Det svarer til den mængde CO2, der er bundet i tre træer eller en brændstofreduktion på 0,12 liter per 100 km. I kroner og øre skulle det betyde cirka 750 kr. sparet.

Egenskaber på våd vej

Som nyt er Agilis 3 A-mærket for bremseegenskaberne på våd vej.

– Nogle egenskaber i et dæk bliver forbedret i takt med, at det bliver slidt. Det gælder for eksempel bremseevnen på tør vej og rullemodstanden – altså brændstofforbruget. Modsat går det typisk med bremseegenskaber på våd vej, som falder. Michelin Agilis 3 er dog designet, så det i høj grad bevarer sine gode bremseegenskaber på våd vej helt ned til lovgrænsen på 1,6 mm, udtaler Claus Chouhan, der er salgsdirektør for Michelin i Danmark.

I Agilis 3 anvender Michelin for første gang to teknologier fra lastbildæk i et varebilsdæk. Nemlig en gummiblanding som bedre skulle modvirke, at sten kiler sig fast i dækmønsteret. Dækket er desuden udstyret med et ekstra beskyttende lag på dæksiden, der værner mod stød og slid. En løsning, som blev introduceret til varebilsdækket Agilis CrossClimate sidste år.

Dækket er desuden udstyret med et ekstra beskyttende lag på dæksiden, der værner mod stød og slid.
Dækket er desuden udstyret med et ekstra beskyttende lag på dæksiden, der værner mod stød og slid.
Agilis 3 er udviklet til våd vej. Pressefoto.
Agilis 3 er udviklet til våd vej. Pressefoto.

Relateret indhold