Har du en ældre varebil med dieselmotor, gør du klogt i snart at få kigget efter, om den har et partikelfilter. En ny lov er nemlig vedtaget, og med den i hånden kan landets fem største byer fra næste år forbyde adgang for biler uden filter.
Loven træder i kraft den 1. juli 2020 og kommer til at gælde i byernes miljøzoner. Loven rammer i første omgang de ældste køretøjer.
Tjek alderen på bilen
Der gælder forskellige regler for varebiler, lastbiler og busser.
For varebiler er skæringsdatoen 1. januar 2007. I bilens registreringsattest kan man se, hvornår bilen er indregistreret første gang. Er datoen den 1. januar 2007 eller tidligere, skal bilen have partikelfilter for at måtte køre i miljøzonerne.
Biler der har opnået denne høje alder, har sjældent et partikelfilter, fordi bilfabrikkerne dengang ikke udstyrede nye biler med filter.
Der findes også varebiler efter 1. januar 2007, som ikke har partikelfilter, men disse må altså gerne køre i miljøzonerne. Dette er tilladt fordi politikerne vil tage hensyn til bilejernes økonomi. Mange af disse biler kan nemlig have mange kilometer foran sig.
Desuden er det ofte en bekostelig affære at få monteret et partikelfilter på en ældre varebil.
Lovens næste trin
Den 1. juli 2022 træder det andet trin i loven i kraft. Fra denne dato gælder, at alle varebiler med dieselmotor skal have filter, hvis de er indregistreret inden den 1. januar 2012.
Ligger bilernes registreringsdato efter den 1. janaur 2012 må de gerne køre i miljøzonerne. Alle disse biler har nemlig partikelfilteret monteret fra fabrikken.
Sidste trin i 2025
Tredje og sidste trin træder i kraft den 1. juli 2025. Fra denne dato er der forment adgang for varebiler, der er indregistreret før 1. september 2016.
Det er dog op til byerne selv, om de vil håndhæve de skrappere miljøzoner.
Regeringen forventer, at loven vil give danske virksomheder udgifter på cirka 160 millioner kroner frem til 2021. Penge der skal bruges til udskiftning af køretøjer og eftermontering af partikelfiltre.