Fra flere sider sættes der nu igen økonomisk spørgsmålstegn ved gennemførelsen af en fast forbindelse under Femern Bælt.
Der peges dels på forsinkelsen af projektet og dels tvivl om størrelsen på EU’s bidrag. Dertil kommer usikkerhed omkring de retssager, der er bebudet fra tyske miljøorganisationer.
I mandagens udgave af Jyllands-Posten rejser flere partier bag Femern-forliget spørgsmålstegn ved, om det er økonomisk bæredygtigt, og det kommer ikke bag på tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen, der længe har advaret om, at Femernforbindelsen ikke hænger økonomisk sammen:
Tror på udsættelse
– Jeg tror ikke, at Femernforbindelsen bliver til noget her og nu. Det kan godt være, at den kommer på tapetet igen om en del år, men jeg tror, at den bliver udsat. Der er nogle grundlæggende problemer i de trafikberegninger, som skal give indtægterne. Man har blandt andet ikke indregnet trafikken til og fra bordershops korrekt i beregningen af indtægterne. Cirka en tredjedel af persontrafikken er i dag indkøbsrejsende, der kun betaler 299 kroner tur-retur, og det er ikke indregnet ordentligt i trafikmodellen, der stammer fra slutningen af 90’erne, hvor konceptet med bordershops ikke fandtes, siger Knud Erik Andersen til Dagens Byggeri.
Han peger også på problemerne med de tyske myndighedsgodkendelser. Han kalder det fuldstændig uforståeligt, at Femern A/S ikke har indregnet den forsinkelse for længst:
– Stort set alle har vidst, at de tyske planprocedurer er ganske langsommelige og med udsigt til retssager, der får opsættende virkning. EU’s manglende tilskud skyldes nok, at de danske myndigheder har været ekstremt optimistiske, men pengene skal til Sydeuropa, når det kommer til stykket. Er det første spadestik ikke taget inden 2020, er det forfra med EU-ansøgningerne, og ingen ved, hvordan EU’s finanser ser ud til den tid. Med flygtninge- og migrantkrisen kan det god tænkes, at penge til infrastrukturstøtte bliver færre, siger Knud Erik Andersen videre.
Flere store risici
Han har aldrig i sit liv oplevet et projekt, der har så store risici, fordi indtægterne ikke er der:
– Man har ved de store broforbindelser været vant til, at personbiler og lastbiler betaler for det hele, uanset om der skulle jernbane med eller ej. Nu står man med en trafik, som på ingen måde kan levere den indtægt, der skal til for at bygge det samlede projekt for både jernbane og vej, slutter Knud Erik Andersen, der opfordrer til i stedet for Femernforbindelsen hurtigt at vende blikket mod en fast forbindelse over Kattegat:
– Det er mærkeligt, at bare fordi man har indgået en trafikpolitisk aftale om Femern i 2008, er den forbindelse låst fuldstændig fast, og så kan man ikke diskutere andet?