Hoved- og nøgletal for Cowi-koncernen
- Regnskabstal for første halvår 2016 i mio. kr. 2015-tal i parentes.
- Nettoomsætning: 2.987 (2.834)
- Resultat af primær drift før afskrivninger (EBITDA): 177 (163)
- EBITDA-margin: 5,9 % (5,7)
- Resultat af primær drift (EBIT): 102 (89)
- Overskudsgrad (EBIT-margin): 3,4 % (3,1)
- Periodens resultat før skat: 111 (113)
- Periodens resultat: 76 (73)
- Balancesum: 3.249 (3.136)
- Egenkapital: 1.046 (980)
- Egenkapitalandel: 32% (31)
- Pengestrøm fra driftsaktiviteter: 103 (-151)
- Antal ansatte pr. 30/6: 6.527 (6.347)
Cowi leverede i første halvdel af 2016 en omsætning på 2.987 millioner kroner, hvilket svarer til en stigning på fem procent i forhold til 2015. Samtidig opnåede virksomheden et driftsresultat (EBIT) på 102 millioner og et cashflow på 103 millioner, hvilket er en væsentlig forbedring i forhold til samme periode sidste år. Det oplyser Cowi i en pressemeddelelse.
Ny strategi
– Det er meget tilfredsstillende at se, at vi vokser som planlagt, og at vores driftsresultat og cashflow følger med. I starten af året lancerede vi vores nye forretningsstrategi, One Step Ahead, og vi kan positivt konstatere, at vi er i gang med at indfri en række af de mål, vi har sat os – både for indeværende år samt på den længere bane, siger adm. direktør Lars-Peter Søbye og uddyber:
Det er kendetegnende for en række af de store projekter, vi har vundet her i 2016, at vi vinder, fordi vi er i stand til at mobilisere stærke teams på tværs af fagligheder og geografi.
Lars-Peter Søbye Adm. direktør, Cowi
– Essensen i vores nye vækststrategi er at drive en sund forretning med et sundt cashflow, og derfor har Cowi i dette første halvår haft et stort strategisk fokus på netop at styrke vores finansielle fleksibilitet. Det er lykkedes, og vi har en klar forventning om, at denne udvikling vil fortsætte. Kombineret med en solid ordrebog i hele forretningen på tværs af vores kernesektorer er vi styrket i troen på, at vi kommer til at indfri vores mål for hele året.
Et nøgleelement i ‘One Step Ahead’ og indsatsen for at sikre Cowis konkurrenceevne på det globale marked er prioriteringen af de synergier, der opnås ved at arbejde tættere sammen på tværs af forretningen.
Stærke teams
– Det er kendetegnende for en række af de store projekter, vi har vundet her i 2016, at vi vinder, fordi vi er i stand til at mobilisere stærke teams på tværs af fagligheder og geografi – og hvor vores forskellige tværgående kompetencer således bringes i spil på den pågældende opgave. Det store infrastrukturprojekt Västlänken i Gøteborg, hvor der skal bygges en underjordisk station og jernbanetunnel, er et godt eksempel på denne tilgang. Herudover arbejder vi i stort omfang sammen med samarbejdspartnere over hele verden, som kan bidrage med de specialistkompetencer og eventuelt lokalkendskab, som opgaven kræver. Eksempelvis skal Cowi sammen med en række eksterne partnere arbejde på forbindelsen over Lower Thames – et af de store og markante infrastrukturprojekter i Europa, siger Lars-Peter Søbye.
Vækst på infrastruktur
Infrastruktur er den vigtigste vækstmotor for Cowi i den kommende femårs-strategiperiode. Ambitionen er at skabe en vækst i Cowis ydelser relateret til infrastrukturprojekter på over 50 procent. Men også inden for virksomhedens øvrige kerneområder byggeri, energi samt vand og miljø er vækstmålene ambitiøse. Det fremgår blandt andet af det nylige opkøb af Bascon, der betyder, at Cowi position inden for strategisk bygherrerådgivning er væsentligt styrket.
– Den globale urbaniseringstrend skaber et massivt potentiale på tværs af Cowis kernesektorer. Og trods politisk og finansiel uro på udvalgte markeder er vores forventninger til årets samlede resultat uændret positive, siger Lars-Peter Søbye.
Cowi har netop vundet projekteringen af Danmarks største skybrudstunnel i det nordlige København og rådgivningen for det samlede byggeri på den gamle postterminalgrund ved Københavns Hovedbanegård, som er et af de mest markante byudviklingsprojekter i København i nyere tid. Begge projekter løber op i tre-cifrede millionbeløb.