Trods mange års politiske løfter og mange undersøgelser er udfordringen med dårligt indeklima i de danske skoler fortsat ikke løst. Det mener brancheorganisationen Tekniq, som med en ny undersøgelse fra DTU Byg i hænderne, der bekræfter status quo, kræver øjeblikkelig handling.
– Det er ganske enkelt ikke godt nok, at så mange folkeskoleelever og deres lærere må trækkes med et dårligt indeklima i en grad, så det reducerer deres velvære, indlæring og koncentrationsevne mærkbart, siger Tina Voldby, underdirektør i Tekniq.
Den nye rapport fra DTU Byg viser blandt andet, at det dårlige indeklima især påvirker folkeskoleeleverne i forbindelse med koncentrationskrævende opgaver og matematik.
– Det er helt i tråd med tidligere undersøgelser, som har vist, at ventilationen er alt for dårlig i over halvdelen af de danske klasselokaler. I sidste ende er det eleverne og deres lærere, der betaler prisen, og det er ikke i orden, supplerer Birger Tannebæk Christiansen, teknisk konsulent hos Tekniq.
Samarbejde mellem skoler og installatører
Tekniq vurderer, at der generelt bruges alt for få penge på netop indeklimaet, når kommunerne sammensætter deres renoveringsbudgetter. Faktisk er det ifølge brancheorganisationen kun cirka 18 procent af kommunernes renoveringstiltag, der bruges på ventilation.
Med tanke på de negative konsekvenser, når CO2-niveauet i klasselokalerne kommer op over de 1.000 ppm, Arbejdstilsynet anbefaler som maksimum, er der ifølge Tina Voldby behov for, at man fra politisk side genovervejer, hvordan man fordeler pengene.
– Det er da positivt, at flere politiske partier tilsyneladende er ved at få øjnene op for problemet. Men det er vigtigt, at der også sættes handling bag ordene nu. Vi har længe vidst, at indeklimaet påvirker eksempelvis koncentrationsevnen. Derfor kan det også undre, at det kun er cirka 30 procent af folkeskolernes klasselokaler, som er udstyret med ventilationsanlæg, siger hun.
I Sverige og Norge er det tilsvarende tal på henholdsvis 85 og 62 procent, oplyser Tekniq.
Ifølge Tina Voldby tyder resultaterne i både den aktuelle og i tidligere undersøgelser på, at skoler og kommuner har svært ved at finde ud af, hvordan de skal løfte opgaven med at forbedre folkeskolernes indeklima.
– Derfor anbefaler vi, at man i højere grad samarbejder med de installatører, der har ekspertisen til at finde de rette løsninger på de enkelte skoler. Samtidig er det helt afgørende, at kommunerne tager ansvar for den vigtige opgave, der ligger i at tænke forbedring af indeklimaet med som en naturlig del af projekterne, når de danske folkeskoler alligevel skal renoveres, siger hun.