Det store 5G4Railscand-projekt forbereder passiv teleinfrastruktur på strækningen København-Sverige-Oslo.
Det sker med formålet at implementere Future Rail Mobile Communication System (FRMCS), som understøtter kommunikation mellem lokomotivførere, supervisorer og trafikledere.
Ny international lufthavn skal forbinde Grønland med de globale markeder
EU’s Connecting Europe Facility (CEF) har bevilget medfinansiering på ca. 135 mio. kroner til at forberede indførelsen af det nye 5G-system og opbygge telekommunikationsinfrastruktur på ruten København-Sverige-Oslo – som en del af Ten-T-transportnetværket mellem Skandinavien og Middelhavet.
Bag projektet står et konsortium bestående af Bane Nor, Trafikverket og Øresundsbro Konsortiet med Banedanmark som associeret partner. Desuden har parterne underskrevet en hensigtserklæring om yderligere samarbejde om implementering af FRMCS i Skandinavien.
”En stor ingeniørbedrift”: Prøveløfter Storebæltsbroen 20 mm
– Øresundsbron har forbundet Øresundsregionen i næsten 25 år, og vi fortsætter hver dag med at fungere som brobygger for samarbejdet over grænsen. Nu fremtidssikrer vi smidigt jernbanekommunikation mellem vores lande og tager samtidig ansvar for den større helhed, som broen er en del af i Scan Med-korridoren (Scandinavian–Mediterranean Corridor, red.), siger jernbanechef Rolf Sundqvist, Øresundsbro Konsortiet.
Øresundsbron Konsortiet ejer og driver Øresundsbron, som omfatter en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm.