Knudepunkt skal gentænke mobiliteten i Aalborg

Et nyt såkaldt knudepunkt skal begrænse trængslen og CO2-udslippet fra biltrafikken i Aalborg. Bliver forsøget en succes, vil Vejdirektoratet etablere flere knudepunkter rundt i landet.
dronefoto af knudepunktet. Der holder biler parkeret, der er et hus med toiletter og en budholdeplads.
De nordjyske pendlere kan fremover parkere bilen helt gratis på det nye knudepunkt i Aalborg Ø, hvor også Plusbussen holder ind. Det er også muligt at blive samlet op eller køre videre på cykel eller løbehjul. Foto: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet har kigget mod europæiske storbyer som Amsterdam, Berlin og Oslo for at finde en løsning på, hvordan vi også herhjemme kan reducere trængslen og løse problematikken med manglen på p-pladser i de større byer.

Det foreløbige svar er et såkaldt knudepunkt i Aalborg Ø, hvor de nordjyske pendlere bl.a. kan parkere bilen, skifte til bus eller cykel eller blive samlet op af en samkørselsmakker.

Læs også

Hvordan får man folk til at droppe bilerne? Svaret findes i Kina

Det første knudepunkt i forsøgsordningen er strategisk placeret tæt på motorvejen og med let adgang til den kollektive trafik og midtbyen. Aalborg er udpeget til forsøget af Vejdirektoratet, da der her er stor efterspørgsel på løsninger, der kan lette trafikken ind og ud af byen.

Mere effektive og bæredygtige rejser

Med forsøget vil Vejdirektoratet undersøge, hvordan eksisterende infrastruktur nær by og motorvej kan omdannes til knudepunkter med flere transportformer samlet på ét sted. Kan man flytte folk ud af bilerne?

En hvid elladestander. Gul forneden. Ved siden af blå skilte med hvide kanter, der fortæller, at her kan man parkere og at der er 6 pladser til opladning af bilen.
Det er blevet lettere at være elbilist i Nordjylland. Otte nye ladepladser står klar på knudepunktet i Aalborg Ø til de elbilister, der pendler i området. To af ladepladserne er til lynopladning, hvor man kan oplade med op til 300 kW. Foto: Vejdirektoratet

Afdelingsleder i Vejdirektoratet, Laura Sand Pedersen, siger:

– Vi skal tænke mobilitet på en ny måde, hvis vi skal løse problemerne med trængsel og forurening. Her er det afgørende, at vi udnytter vores eksisterende infrastruktur bedst muligt – og så skal vi tilbyde trafikanterne adgang til en bred vifte af transportformer. Knudepunkter, som det i Aalborg, kan både bidrage til at skabe mere effektive og bæredygtige rejser, samtidig med at de reducerer belastningen på vores veje, ved at flere lade bilen stå til fordel for f.eks. bus eller cykel.

Det nye Knudepunkt i Aalborg Ø byder på:

  • Skiftezone for samkørsel, busser og cykler
  • 175 gratis parkeringspladser
  • 8 ladepladser til elbiler, heraf 2 lynladepladser
  • Cykelparkering
  • Overdækket perron med toiletter og venteareal
  • Grønne områder med borde og bænke
  • Skift til Plusbus, cykel eller løbehjul

Knudepunktet er designet i samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab og Aalborg Kommune for at skabe de bedste løsninger. Rådmand hos kommunens By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen, siger:

Læs også

Snart triller Aalborgs hurtigbusser ud på vejene – nu vil Aarhus også være med

– Med knudepunktet har vi fået en bedre og yderst vigtig sammenhæng mellem forskellige transportmidler. Kommer man fra motorvejen eller fra det sydøstlige opland mod Aalborg, kan man nu let skifte til både Plusbus, cykel, løbehjul eller andre mobilitetsformer på den sidste del af rejsen. Og skal man videre ud af byen, understøtter knudepunktet endnu bedre forhold for samkørsel.

Håber på flere faciliteter

Knudepunktet i Aalborg er en opgradering af den gamle samkørselsplads, og med tiden håber Vejdirektoratet, at flere vil byde ind med faciliteter til pladsen. Det kunne være opsætning af pakkeboks, delecykler eller flere flex- og turistbusser.

Ved at tilføre endnu flere faciliteter på knudepunktet håber Vejdirektoratet at reducere trængsel og manglen på p-pladser i Aalborg. CO2-udledningen kan også reduceres ved at gøre det nemmere for trafikanter at skifte bilen ud med bus, cykel eller samkørsel på en del af rejsen.

Dronefoto af knudepunktet. Der holder fem biler parkeret på den ovale p-plads. En Plusbus holder ved bosstoppestedet.
Knudepunkter som disse skal tilbyde trafikanter nem adgang til flere transportformer og skabe sammenhæng til den kollektive trafik. Fra pladsen i Aalborg Ø kan man nemt hoppe på Plusbussen ind til midtbyen. Foto: Vejdirektoratet

Inden byggeriet gik i gang, foretog Vejdirektoratet en række registreringer af brugernes vaner og anvendelse af pladsen samt ønsker til nye faciliteter. Nu skal forsøget evalueres. Gennem tællinger og interviews med brugerne vil man afdække, hvordan knudepunktet støtter op om en grønnere transport.

Læs også

Fra trafikeret til tiltrækkende: Torv står overfor grøn transformation

Bliver det en succes, vil direktoratet se på mulighederne rundt om i Danmark, hvor flere samkørselspladser eller egnede lokaliteter kan forvandles til knudepunkter.

Relateret indhold