Ejere er klar til næste etape på Jernbanebyen

Udviklingen af Jernbanebyen fortsætter og nu sættes der for alvor tryk på arbejdet med Københavns nye bydel.
DSB sidder på en guldgrube i form af gamle baneterræner, som nu befinder sig centralt i de største byer. Foto: DSB.
DSB sidder på en guldgrube i form af gamle baneterræner, som nu befinder sig centralt i de største byer. Foto: DSB.

Mellem Vesterbro, Kgs. Enghave og Teglholmen ligger Jernbanebyen, et 365.000 kvadratmeter stort byudviklingsområde, som grundejerne, DSB Ejendomsudvikling A/S og Freja ejendomme A/S, over de kommende år udvikler til en ny, markant bydel midt i København.

Og den skal gerne rumme alt det, man forbinder med en moderne bydel i dag, lover de statslige udviklere: Boliger, erhverv, detailhandel, skole, institutioner, kollektiv trafik, sports- og fritidsfaciliteter og et særligt fokus på større grønne, rekreative arealer, der understøtter fællesskabet beboerne imellem.

Det er grundejernes mål, at Jernbanebyen baseres på bæredygtige og klimavenlige principper, og at bydelen DNGB-certificeres på både område- og bygningsniveau.

Plads til nye indspark

Men før man når til at stable sten på sten, skal borgerne inddrages. Freja Ejendomme og DSB opfordrer foreninger og alle andre interesserede til at give deres besyv med i udviklingen af Jernbanebyen. Det sker i en såkaldt “åben idéfase” hvor det er grundejernes håb, at rigtig mange vil benytte lejligheden til at indsende deres gode ideer til udviklingen af Jernbanebyen. Her kan man indsende forslag frem til 28. september.

Efterfølgende holdes der 2. og 3. oktober ‘Jernbanebydage’ – et åbent hus i Jernbanebyen, hvor alle interesserede kan deltage i bydelsvandringer, få en snak med grundejerne og besøge Jernbanebyens bydelsværksted, hvor alle indsendte idéer udstilles.

Søren Beck-Heede, administrerende direktør i DSB Ejendomsudvikling, siger:

– Vi er rigtig spændte på at se hvilke gode idéer folk bidrager med, og høre hvad de mener er vigtigt for fremtidens Jernbanebyen. Vi har vores egne visioner for området, og vi har tidligere i år været i dialog med en række fageksperter inden for byggeri og byudvikling, ligesom vi har fået værdifuld input fra både lokale foreninger og lokaludvalg, lyder det, og direktøren fortsætter:

– Men vi ved, at der er mange borgere, foreninger og ildsjæle, der har en masse idéer, og nu har man altså chancen for at dele dem med os. Idéerne tages med videre i helhedsplankonkurrencen, som vi igangsætter senere i år, så det er en oplagt mulighed for at lade sin stemme blive hørt.

Også plads til arkitekter

I tæt dialog med blandt andet Københavns Kommune igangsætter DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme også en arkitektkonkurrence om en helhedsplan for Jernbanebyen. Det skulle gerne blive et parallelopdrag mellem fem tværfaglige arkitektteams.

Helhedsplanen kommer til at fastlægge de overordnede strukturer og anvendelsesmuligheder for området, hvilket senere vil blive konkretiseret i en eller flere lokalplaner. Helhedsplanen vil blandt andet muliggøre nyt byggeri og transformation af en del af de eksisterende DSB-bygninger.

Derfor inviterer grundejerne nu tværfaglige teams med stærke arkitekt- og byudviklingskompetencer til at søge om deltagelse i en arkitektkonkurrence. Deadline for ansøgning er 28. september. Carsten Rasmussen, direktør i Freja ejendomme siger:

– Jernbanebyen er et af Københavns sidste store udviklingsarealer og området har en meget central placering i byen. Vi har muligheden for at skabe noget helt særligt, der ikke kan sammenlignes med andre bydele. En bydel med kant og kreativitet hvor gamle, renoverede bygninger og nyt bæredygtigt byggeri med høj arkitektonisk kvalitet står side om side og skaber vidt forskellige kvarterer med hver sin karakter og stemning.

I 2021 afsluttes helhedsplankonkurrencen. Herefter udarbejdes der en helhedsplan for Jernbanebyen, og lokalplanlægning igangsættes.

Der vil også i dette forløb blive afholdt en række arrangementer, hvor borgere og alle andre interesserede kan deltage og give deres besyv med.

Relateret indhold