Kanalbyen vil trække kunst og turister til

Fredericias nye bydel, Kanalbyen, har fået opdateret udviklingsplanen, der blandt andet indeholder en ny tilgang til parkering.
Foto: Claus Fisker.
Foto: Claus Fisker.

Partnerskabet bag udviklingen af Kanalbyen i Fredericia har vedtaget en opdateret plan for udviklingen af det 20 hektar store område ved Fredericias havnefront. Den nye version bevarer Kanalbyens overordnede fysiske plan med kanaler, klimasikring af hele Fredericias bymidte og de stærke sigtelinjer mellem byen og havet. Men flere nye udviklingstiltag er kommet til.

Kultur og turisme

Et af de nye tiltag er beslutningen om at arbejde med tre fyrtårnsprojekter i de kommende år. Visionen med de tre projekter er at skabe grundlag for et nyt musicalcenter til Fredericia Teater, at skabe mere plads til gæstesejlere i lystbådehavnen samt at udvikle Kanalbyen og Fredericia som Krydstogtdestination.

– De tre fyrtårne, som vi nu arbejder mod, vil tilsammen vil kunne skabe en enorm vækst og en masse byliv i Kanalbyen. Det er selvsagt ikke nogle projekter, vi hverken kan eller skal løfte alene, og derfor har vi indgået partnerskaber med blandt andet Fredericia Teater, Fredericia Kommune og ADP, fortæller projektdirektør Tim E. Andersen.

Som et andet nyt tiltag har Kanalbyen defineret en kunststrategi, der skal sikre realisering af kunstprojekter, som skaber liv, debat, er stedsspecifikke, bæredygtige og har høj kunstnerisk kvalitet.

– Vi vil gerne skabe ramme for kunstværker, som rager op og sætter bydelen på det kunstneriske og kulturelle landkort. Men også værker, som kan være med til at præge området på et tidligt stadie og dermed inspirere de arkitekter, der skal tegne husene, fortæller Tim E. Andersen.

Multifunktionelle P-huse

Den mest synlige ændring i den fysiske plan for Kanalbyen er beslutningen om at anlægge syv fælles parkeringshuse. I den oprindelige udviklingsplan fra 2012, var det påtænkt, at de private bygherrer skulle anlægge parkeringskældre under husene. Det kan de i princippet stadig, men det vil ikke længere være et ufravigeligt krav fra Kanalbyens side.

– Parkering under bygninger og gårdrum kan være bekvemt, men p-kældre er svære og dyre at anlægge og er ikke uden ulemper i funktion. En af dem er, at p-kældre ofte resulterer i en mandshøj hævning af terrænet, der bryder det gode flow mellem gade og gårdrum. Den barriere vil vi gerne undgå. Samtidig får beboerne mulighed for at hilse på hinanden på vej til og fra p-huset. Det giver noget liv i gaden, som der også ligger en stor kvalitet i. Endelig er der hele det deleøkonomiske aspekt. Når parkering foregår i fælles p-huse, kan pladserne udnyttes bedre henover døgnet. Om dagen kan pladsen bruges af en person, der er på arbejde i Kanalbyen og om aftenen af en person, der skal ud og spise eller i teateret, fortæller Tim E. Andersen.

Tegnestuen Vandkunsten har lavet et skitseprojekt for Kanalbyen med eksempler på P-huse med levende facader og blandede funktioner i form af både boliger, butikker og med aktive tage med plads til leg og dyrkning. De konkrete P-huse vil blive realiseret i takt med udviklingen og behovet. Det første P-hus vil formentlig blive bygget i Sønder Voldgade Kvarteret, hvor der lige nu bygges både boliger og kontorer.

Parkering under bygninger og gårdrum kan være bekvemt, men p-kældre er svære og dyre at anlægge og er ikke uden ulemper i funktion.

Relateret indhold