Henning Larsen har tegnet det nye Hotel Tórshavn, der søger at give svar på, hvordan Færøerne bliver et globalt turistmål uden at miste sin lokale identitet. Det skriver tegnestuen i en pressemeddelelse.
I alt bliver hotellet 4.500 kvadratmeter stort og forsøger at balancere offensive funktioner og private bekvemmeligheder. Derfor faciliterer det aktiviteter i bymidten og hotellets foyer og brede trappeopgang forbinder to af de travleste fodgængerganger i byen, hvilket gør foyeren til en ramme for urbant liv.
– Vi går tilbage til den originale idé om en stor foyer, der skaber identitet i gadehøjde, og som er en passage for nye forbindelser i byen, siger Ósbjørn Jacobsen, partner og designansvarlig på Henning Larsens kontor på Færøerne.
Hotellet forsøger at skele til det færøske landskab. Det gøres for eksempel ved, at grotterne skal have nyt liv gennem hotellets foyer.
– I søgen efter et symbol for en åben, aktiv ramme til foyeren, fandt vi inspiration i de undersøiske grotter omkring den færøske kyst. På en måde kan man sige, at vores design repræsenterer det færøske grundfjeld, som bylivet skærer sig igennem på det nedre niveau af hotellet, siger Ósbjørn Jacobsen.
Hotellet bliver et firestjernet hotel og er en direkte respons til Færøernes øgede fokus som turistattraktion. I 2012 meddelteFærøernes Turistråd, at der skulle være dobbelt så mange overnatninger og en dobbelt så høj årlig omsætning på turisme i 2020. Af samme grund åbner der også et hotel fra den internationale hotelkæde Hilton i 2020.