Der skal etableres en ny etape af letbanen mellem Spanien og Brabrand i Aarhus Kommune. Det er bare et af højdepunkterne i en ny grøn mobilitetsplan, som et bredt flertal i Aarhus Byråd er blevet enige om.
I aftalen indgår bl.a. også, at der afsættes 5 mio. kr. i 2025 til at styrke den grønne mobilitet i det nye, højtprofilerede stadionkvarter Kongelunden. Her skal det bl.a. undersøges, om man kan indføre kollektiv transport som en del af billetprisen til arrangementer i bl.a. Kongelunden.
Et nyt p-hus i det sydlige sydhavnskvarter i Aarhus, der vil kunne benyttes af brugerne af Kongelunden, kan også være på vej.
Parterne ønsker også at investere yderligere i digital trafikstyring, justerede svingbaner og tilkørselsforhold. Det skal øge kapaciteten på byens indfaldsveje, som det tidligere er sket i ringgadesystemet. Dertil skal nye busbaner, ombygning af kryds mv. til 255 mio. kr. sikre bedre fremkommelighed for busser.
Fremtidssikrer infrastrukturen
Målet med planen er, at Aarhus ikke sander til i trafik ved at give aarhusianerne bedre alternativer til bilen. Rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, siger:
De skal opføre Aarhus’ nye atletikstadion og Sportens Hus
– Med et meget bredt forlig sikrer vi i dag aarhusianernes mulighed for at komme rundt i fremtidens Aarhus. Med aftalen fremtidssikrer vi vores infrastruktur, så den kan bære, at 5.000 flere mennesker flere hvert år vil kalde sig aarhusianere, og at vi hvert år skaber mere end 2.000 flere arbejdspladser i landets mest betydende vækstområde uden for Hovedstaden.
Trygge cyklister og gående
Af helt nye tiltag skal der laves forsøg med en nulemissionszone for allégaderne, der skal bidrage til en renere og mere rolig midtby. En nulemissionszone kræver dog, at det nødvendige lovgrundlag er på plads.
Et forsøg med såkaldte trafik-øer er også med i planen. Trafikøerne skal sikre tryggere forhold for cyklister og gående ved at minimere gennemkørende biltrafik i Øgaderne, Åbyhøj, på Christiansbjerg og i Hasle. I første omgang.
Vikingerne kommer – nu måske også til Aarhus
Det er tanken, at trafik-øerne på sigt også kan etableres i oplandsbyerne.
Den politiske aftale er en udmøntning af klimaaftalen, hvor det blev besluttet, at transportområdet skal levere en CO2-reduktion på 270.000 tons i 2030.