Rum vinder skole-projekt til 80 millioner

Aarhus Kommune har valgt arkitekterne fra Rum som totalrådgiver i forbindelse med udbygning og modernisering af Solbjergskolen.
Solbjerg Skole syd for Aarhus trænger til en gevaldig modernisering. Den opgave er netop gået til Rum. Pressefoto.
Solbjerg Skole syd for Aarhus trænger til en gevaldig modernisering. Den opgave er netop gået til Rum. Pressefoto.

Solbjerg er ikke den største plet på landkortet – men som de fleste andre byområder omkring Aarhus vokser den i størrelse, og det kræver nu en ny skole til de mange unge tilflyttere.

Byens centrale uddannelses-, kultur- og fritidscenter Solbjergskolen, der nemlig opført i 1965, og det kræver derfor en modernisering og opgradering, hvis kapaciteten som ønsket kan øges fra tre spor til fire – i alt 40 klasser.

Det fordrer, at vi har fokus på kloge kvadratmeter.

Karin Elbek, Rum

Projektet skal Rum som nævnt stå bag, men ikke alene. Konkurrencen har de vundet i forening med Autens, EKJ Rådgivende Ingeniører og Lytt Architecture.

Konkret omfatter projektet en etapevis udvidelse af skolen med 10 fælleslokaler, fire nye faglokaler, ombygning af eksisterende arealer til Håndværk og Design, supplerende areal og modernisering af garderober og toiletter, modernisering og indeklimarenovering af eksisterende lokaler samt medarbejderfaciliteter og forberedelsespladser.

Projektet har et budget på 80,7 millioner kroner.

Rum tænker i rum

I teamet glæder man sig til at sætte alle kompetencer i spil. I tæt samarbejde med bygherres organisation og skolens brugere vil Rum kvalificere og bearbejde helhedsplanen og realisere visionen om Solbjergskolen som byens centrale uddannelses-, kultur- og fritidscenter, siger Karin Elbek, partner i Rum.

– I mange af vores skoleprojekter møder vi ofte den udfordring, at der er behov for at udvide de eksisterende rammer til flere formål og flere brugere, men begrænsede muligheder samt behov for arealoptimering. Det fordrer, at vi har fokus på kloge kvadratmeter og sammen med brugerne gentænker samspillet mellem undervisningspraksis og brugen af lokaler, lyder det.

Byggeriet gennemføres, mens skolen er i drift, hvilket stiller høje krav til sikkerheden.

Ifølge bedømmelsesrapporten løser holdet anført af Rum dette yderst tilfredsstillende ved at gøre byggepladsen til et pædagogisk aktiv samtidigt med, at skole og byggeplads holdes sikkert adskilt.

Solbjergskolens nye rammer forventes klar til ibrugtagning i skoleåret 2023/24.

Relateret indhold