Århus: Regeringens Grønne Byer-udspil er uambitiøst

Kig længere ud i fremtiden, regering - det kræver omstillingen til elbiler

Jeg savner, at man fra regeringens side har modet til at være endnu mere ambitiøs, og jeg synes også, at man løber fra ansvaret ved at lægge stort set alt over til kommunerne.

Det er dog prisværdigt, at regeringen vil bidrage til, at vores byer bliver endnu grønnere, og det er positivt, at man giver de lokale politikere flere værktøjer til at udvikle byerne i en grønnere retning.

Elbiler kræver bedre infrastruktur

Jeg ærgrer mig også over, at regeringen ikke er mere ambitiøs i forhold til at forbedre vilkårene for ejere af elbiler. Der er lagt op til, at kommunerne får mulighed for at reservere parkeringspladser til bl.a. elbiler.

Men hvorfor går man ikke skridtet videre og giver samme mulighed i eksisterende kvarterer? På den måde vil man kunne øge incitamentet til at flere skifter til en grønnere bil.

Regeringen vil give kommunerne mulighed for, at der i nye lokalplaner kan stilles krav om opsætning af ladeinfrastruktur i tilknytning til grønne parkeringspladser.

Vi har i Aarhus i lang tid efterspurgt muligheden for at stille krav om, at man etablerer tomrør i forbindelse med nybyggeri.

Her er det nødvendigt, at man kigger langt ud i fremtiden og forbereder sig på, at der kommer langt flere elbiler fremover, så man skal etablere ladeinfrastrukturen efter fremtidens og ikke nutidens behov.

Flere lommeparker på vej i Aarhus

Vi har i Aarhus allerede fokus på, hvordan vi skaber mere bynatur og udnytter den eksisterende bedre.

Naturen og det grønne er helt afgørende for at sikre en god by for alle, og i midtbyen spiller parkerne en helt særlig rolle og har stor betydning for byens liv.

Det gælder både de store parker og de mindre åndehuller.

Fremadrettet vil vi have særligt fokus på at sikre endnu flere grønne lommeparker og grønne mødesteder, som skal bidrage til byens udtryk og give mulighed for ophold for byens borgere og gæster.

Relateret indhold