Tømrerfirma laver rekordresultat – jagter fordobling

Fischer Gruppen har de senere år koblet sig på væksten i byggeriet og er årligt vokset mellem 20-25 procent. Ambitionen er at runde 100 millioner i de kommende år, og digitale værktøjer er essentielle for de vækstambitioner.
Hos Fischer Gruppen i Skovlunde har man specialiseret sig i større renoveringsopgaver. Det har givet succes. For 2019 kan virksomheden fremlægge sit bedste resultat nogensinde til stor glæde for adm. direktør Anders Fischer (tv.) og projektchef David Normann. Foto: Fischer Gruppen.
Hos Fischer Gruppen i Skovlunde har man specialiseret sig i større renoveringsopgaver. Det har givet succes. For 2019 kan virksomheden fremlægge sit bedste resultat nogensinde til stor glæde for adm. direktør Anders Fischer (tv.) og projektchef David Normann. Foto: Fischer Gruppen.

Ficher Gruppen

  • Fischer Gruppen er etableret i 2005 som en tømrervirksomhed.
  • I dag beskæftiger virksomheden 40 ansatte.
  • Virksomheden er gennem de senere år vokset årligt mellem 20-25 procent.
  • I 2019 lander omsætningen på cirka 60 millioner kroner, hvilket er rekord for virksomheden.

Det går godt hos Fischer Gruppen i Skovlunde, der blandt andet har specialiseret sig i større renoveringsopgaver. Firmaets vækst har de senere år ligget mellem 20-25 procent, og virksomheden har oprustet med flere hoved- og totalentrepriser. I 2019 lander omsætningen på cirka 60 millioner kroner, hvilket er rekord for virksomheden, som ikke vil hvile på laurbærrene.

– Fremadrettet skal forretningen vækste med flere hoved- og totalentrepriser, hvilket medfører cirka 30 procent egenproduktion og 70 procent underentreprenører fra faste samarbejdspartnere. Ambitionen er at runde en omsætning på 100 millioner de kommende år, forklarer ejer og administrerende direktør Anders Fischer.

Digitale værktøjer i brug

For at kunne tiltrække de rigtige medarbejdere, bevare det økonomiske overblik og undgå tabsgivende sager, er indførelsen af professionelle værktøjer til tilbudsgivning og administration essentielle for virksomhedens fortsatte vækstambitioner.

– Hvis vi fortsat skal have 100 procent styr på projekterne, og derved også vores indtjening, så er det essentielt, at vi bruger et professionelt kalkulationsprogram som Sigma. Marginen i byggeriet er så lille, at vi er nødt til at kunne afgive helt skarpe og rigtige priser og samtidig kende vores nøjagtige dækningsbidrag, fortæller Anders Fischer.

Både direktøren og hans projektchef, David Normann, er af den klare opfattelse, at man i dag kun kan drive en effektiv og sund forretning i vækst, hvis man har digitale værktøjer, der er med til at generere effektive processer, overblik og skarpere priser.

Det sammenhængende, digitale fundament hos Fischer Gruppen udgøres ud over Sigma af ordrestyringsprogrammet Ordrestyring.dk, online projektplatformen Sharepoint samt online regnskabsprogrammet e-conomic.

Fejlrisikoen minimeret

– Med et professionelt kalkulationsprogram er der en større sikkerhed for, at vi regner rigtigt. Vores projektledere har en sikkerhed for, at de materialer, timer m.m., som de taster ind, også kommer med i det samlede regnestykke, fordi det sker automatisk. Går vi ind og retter i for eksempel materialer eller timesatser, så skal vi kun gøre det ét sted, så bliver det automatisk rettet alle steder, og det er med til at minimere fejlrisikoen, siger David Normann.

Endvidere er det afgørende, at i takt med at der skal sendes flere tilbud afsted, og der skal arbejdes med mange tilbud på samme tid, så skal projektchefen og projektlederne kunne bevare overblikket. Det kan man ikke med eksempelvis Excel.

– Sigma programmet har også sin styrke, når vi arbejder på mange og komplicerede sager. Udbudsmaterialet og tilbudslisterne, som rådgiverne sender til os, kan jeg digitalt overføre til Sigma programmet, så jeg kan sætte tilbuddet op på få minutter, hvorefter der kan arbejdes videre med det, forklarer David Normann.

Tiltrække og fastholde medarbejdere

Anders Fischer lægger heller ikke skjul på, at digitale værktøjer er vigtige i forhold til at kunne tiltrække de dygtigste byggeledere. Moderne byggeledere gider ikke bruge det meste af dagen på at sidde på kontoret og taste og regne tilbud. De foretrækker berøringsfladen med kunder og kolleger ude på byggepladsen.

– Udover at vi kan få flere og mere præcise tilbud sendt afsted, så handler det også om mere motiverede medarbejdere, fordi de nu kan bruge tiden på det, de synes er sjovest. Byggeledere er jo håndværkere og vil lave det, de brænder for. Derfor handler det både om at kunne tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere, siger Anders Fischer.

Relateret indhold