Om projektet
- – Bygherre: Metroselskabet I/S
- – Kontraktform: Totalentreprise i joint venture mellem Züblin (60 %) og Hochtief Solutions AG (40 %)
- – Kontraktsum: 1,2 mia. kr.
- – Udførelsesperiode: 2014 – 2019
Forleden blev der tændt op i grillen på Metroselskabets byggeplads i Nordhavn. Anledningen var, at der i 500 dage ikke har været nogen fraværsgivende arbejdsulykker på hovedprojektet, dvs. tunnellerne og den underjordiske Nordhavn Station samt på redningsskakten i Krauseparken.
Jan Skytte, der er Züblins projektdirektør på metroudvidelsen til Nordhavn, er naturligvis glad for, at Züblin er et sikkert sted at arbejde.
– Nøgleordene for at skabe en sikker byggeplads er dialog, samarbejde og planlægning. Vi har en meget kompleks byggeplads, hvor en lang række forskellige faggrupper er samlet. Dagligt arbejder mange medarbejdere fra vores underentreprenører på byggepladsen, og det er fantastisk, at vi kan sikre trygge rammer som totalentreprenør på projektet, siger han.
Metroselskabets plan og arbejdsmarkedsdirektør, Louise Høst, var til stede under arrangementet. Hun uddelte diplomer og gavekort fra Metroselskabet til medarbejderne på projektet.
– Det er helt ekstraordinært det her. Det er anden gang, at projektet runder 500 dage uden ulykker, og det er bemærkelsesværdigt på så store byggeprojekter. Stor ros til Züblin og Hochtief for at skabe gode rammer for et sikkert arbejdsmiljø, sagde hun.
Metroudvidelsen til Nordhavn
Züblin og Hochtief er totalentreprenør på den del af metrolinjen, der skal tage passagererne fra Cityringen og ud til Nordhavn, når strækningen åbner i 2020.
Projektet omfatter to borede tunneller på henholdsvis 1,6 km og 1.8 km, der løber under Østerbro. I Nordhavn passerer metroen den underjordiske Nordhavn Station inden den via cut-and-cover tunneller og ramper føres op over jorden. Det sidste stykke løber metroen på en bro for at ende på den overjordiske Orientkaj Station.