Skolers indeklima skal forbedres

Realdania lancerer kampagne for bedre indeklima i skolerne.
Indeklimaet i mange klasselokaler halter. Foto: Colourbox.
Indeklimaet i mange klasselokaler halter. Foto: Colourbox.

En undersøgelse foretaget af DTU for Realdania viser, at der på mange skoler rundt om i landet stadig er dårligt indeklima på trods af en stor renoveringsindsats. Realdania lancerer derfor nu en kampagne der skal gøre det nemmere for kommunerne at priotere indeklimaet i skolerenoveringerne.

Kampagnen skal samtidig være med til at bidrage til udvikling af nye indeklimaløsninger til skolerne, men ifølge Realdanias filantropidirektør Anne Skovbro er det ikke en nem udfordring, kommunerne står overfor:

– Kommunerne står med mange forskellige opgaver, og det skal vi huske, hvis vi skal hjælpe dem til at prioritere indeklimaet i skolerne. Til gengæld ved vi også fra efterhånden mange undersøgelser, hvor galt indeklimaet er, og hvad det betyder for børnene. Målet for vores nye kampagne er, i samarbejde med kommunerne, at udvikle konkrete løsninger og metoder, som er relativt enkle at arbejde med, fortæller hun til HVACFOKUS.

Tænk hensynet med

Med den nye kampagne forsøger Realdania desuden at synliggøre de langsigtede gevinster.

– Vi vil arbejde for, at det skal være nemmere for kommunerne at tænke hensynet til indeklimaet med. Og så vil vi synliggøre de langsigtede gevinster ved at prioritere indeklimaet, både økonomisk, uddannelsesmæssigt og sundhedsmæssigt, uddyber Anne Skovbro.

Henover de kommende måneder er Realdania på udkig efter de rette samarbejdspartnere, der kan hjælpe til at udpege og udvikle forskellige løsninger. På forhånd har kampagnen fokus på, hvordan renoveringsprojekter på skoler fremover kan få en stærkere indeklimaprofil. Samtidig påpeger Realdania, at der er lagt op til en proces, hvor kommunerne inviteres ind for at tænke med.

Grundlaget for den nye Realdania-kampagne er en række undersøgelser af skolernes indeklima foretaget af bl.a. DTU. De viser bl.a., at klasselokalerne i gennemsnit har CO2-niveauer højere, end myndighederne anbefaler i 47 procent af brugstiden. Undersøgelsen viser desuden, at børn klarer sig ni procent dårligere i tests, hvis de opholder sig i klasselokaler med dårligt indeklima. Det svarer til, at elever med et rigtig godt indeklima kan være et år foran pensum, når de når 9. klasse.

Relateret indhold