Travlhed: Vinduesproducent springer lavsæsonen over

Outline Vinduer oplever i disse år en så stigende efterspørgsel, at medarbejderstaben vokser fra 200 til 275 på blot et års tid.
Outline direktør Jens Sørensen har god grund til at smile. Outline Vinduer er helt hoppet over lavsæsonen, og medarbejderstaben er steget med næsten 38 procent på blot et års tid. Pressefoto.
Outline direktør Jens Sørensen har god grund til at smile. Outline Vinduer er helt hoppet over lavsæsonen, og medarbejderstaben er steget med næsten 38 procent på blot et års tid. Pressefoto.

2014 viste sig at blive et af de mest travle år for vinduesproducenten Outline Vinduer i Farsø – og det lader ikke til, at farten sættes ned i 2015. Tværtimod. Efterspørgslen på de nordjyske vinduer og døre stiger så meget, at Outline nu må ud og ansætte endnu 25 medarbejdere for at kunne følge med i produktionen. Det fortæller Outline Vinduer i en pressemeddelelse.

Sidste år steg antallet af medarbejdere fra 200 til 250, og med de kommende ansættelser vil Outline i løbet af foråret 2015 få en medarbejderstab på ca. 275 mand. Det er en stigning i bemandingen på cirka 38 procent på godt et år.

– I vinduesbranchen er det normalt, at producenter fyrer medarbejdere i lavsæsonen, men vi har kun lavet en meget lille justering af medarbejderstyrken hen over vinteren og går nu i gang med at ansætte yderligere 25 mand i løbet af foråret, fortæller direktør i Outline Vinduer, Jens Sørensen.

Dansk produktion hitter

Flere forskellige tiltag har medvirket til, at virksomheden oplever vækst. I 2014 introducerede Outline Vinduer syv dages levering på en række populære vindues- og dørprodukter, hvilket var en halvering af markedets hidtil hurtigste leveringstid på 14 dage. Men ifølge salgschef i Outline, Claus Petersen Koch, så har det også enorm betydning, at Outline udvikler, producerer og sælger alle sine vinduer og døre på samme adresse i Farsø, fordi kundernes interesse i dansk produktion vokser:

– Vi ser, at dansk produktion fra råvare til færdigt produkt betyder mere og mere for vores kunder, ikke mindst som konkurrenterne i stigende grad flytter deres produktion til Østeuropa. Det mærker vi blandt andet på tilgangen af nye kunder, siger han og fortsætter:

– Jeg tror, at interessen for danskproducerede byggevarer handler om mere end blot et mærkat, der siger “Made in Denmark”. Det handler om, at lokal, dansk produktion er ensbetydende med et meget højt serviceniveau. Vi er i stand til at løse alle tænkelige forespørgsler fra kunderne, fordi sælgerne blot kan gå ud i produktionen og omvendt.

Flere faktorer spiller sammen

Direktør Jens Sørensen tilføjer desuden, at de ansattes mulighed for flextid og videreuddannelse bidrager til, at Outlines medarbejderstab forbliver både stabil og i konstant udvikling, hvad end det er højsæson eller lavsæson i branchen. Samtidig gør virksomhedens fleksible arbejdsvilkår produktionen mere omstillingsparat, når det kræves.

– De tiltag, som vi satser på både internt og eksternt, har vist sig at lykkes, og det kommer helt konkret til udtryk ved, at vi nu sælger mere, end vi har bemanding til. En positiv udfordring, slutter han.

Relateret indhold