Flot år for danske byggevarer

Dansk Byggeri glæder sig over flotte byggevareeksporttal for 2013, hvor danske producenter især har haft succes på det vigtige tyske marked.
Der var udenlandsk efterspørgsel efter danske byggevarer i 2013. Arkivfoto: Colourbox
Der var udenlandsk efterspørgsel efter danske byggevarer i 2013. Arkivfoto: Colourbox

De danske byggevareproducenter har haft godt fat i de udenlandske markeder i 2013, hvor byggevareeksporten nåede op på 40,6 milliarder kroner – en forbedring på 3,6 procent i forhold til 2012.

Især på det store tyske marked er det gået godt – her steg byggevareeksporten med hele 16,7 procent, fortæller branchedirektør Per Thomas Dahl, Danske Byggematerialer under Dansk Byggeri.

– Smilene kommer frem, når man læser eksportstatistikken for Tyskland. Stigningen har været flot over hele 2013. Kvartalerne har vist en god udvikling, og hvor vi i starten frygtede, at det var en midlertidig tendens, ser det endelige billede nu ganske solidt ud, siger han.

Gode takter i Storbritannien

Også andre markeder ser ud til at udvikle sig ganske tilfredsstillende – ikke mindst i en tid, hvor der fortsat er afmatning på det danske marked.

Således viser eksporten til Storbritannien gode takter. Her steg eksporten med 13,1 procent i 2013. Men her ser billedet ifølge Per Thomas Dahl dog mere usikkert ud.

– Vi har ikke samme stabile udvikling, og der ligger nogle store enkeltordrer, som gør, at tallene skal tages med et gran salt, forklarer Per Thomas Dahl og henviser til for eksempel ståldele som en varegruppe, der fluktuerer meget.

Lille fald i Sverige og Norge

De sidste store markeder er vores nabolande Sverige og Norge. Her er eksporten faldet en lille smule, nemlig med 2,9 procent. Det er dog stadig på et niveau, der svarer til de bedste år i højkonjunkturen.

– Så selvom tendensen er en smule negativ, skal man huske at holde fast i disse store og vigtige markeder. Det er oplagt, at når et marked presses en smule, så skærpes handelsbetingelserne, siger Per Thomas Dahl og fortsætter:

– I den henseende er det vigtigt at være fremme i skoene og rettidigt tage en dialog med sine samhandelspartnere, så et langsigtet samarbejde kan gødes og udvikles til begges fordel.

Relateret indhold