James Hardie: Cirkulær økonomi ved et tilfælde

Fermacell fibergips er et populært produkt i den danske byggebranche. Opfundet i 1960’erne nærmest ved et tilfælde kombinerer det cirkulær økonomi med høj produktkvalitet.
Pap- og papiraffald
Den høje andel af pap- og papiraffald i Fermacell fibergips betyder, at kigger man på EPD’en, udmærker den sig ved CO2-negativ værdi i produktionen. Det danske marked håndteres i øvrigt fra et 16.000 kvadratmeter stort lager ved Kolding.

Nogle gange opstår en god forretningsidé ved en ren og skær tilfældighed. Det er blandt andet tilfældet med Fermacell fibergips, som i Danmark markedsføres af James Hardie, der leverer en hel palet af produkter til den danske byggebranche. Denne fibergips har været på det danske marked siden år 2000, hvor James Hardie, som dengang hed Fermacell, etablerede kontor i Danmark, men blev i virkeligheden
opfundet i Tyskland i 1960’erne, hvor man fandt ud af at kombinere papiraffald med gips og vand.

– Det blev til en vægplade, hvor 20 % af indholdet bestod af gammelt avispapir. Gipsen var i starten naturgips, men blev siden leveret som et affaldsprodukt fra industrisektoren, så alt i alt var der tale om et ganske banebrydende produkt, som var med til at løse et stadigt voksende affaldsproblem.

Læs også

Asfaltindustrien kræver klimakrav fra kommunerne – og bringer selv 9 bud

Det forklarer Niels-Jørgen Pallesen, der er administrerende direktør for James Hardie i Skandinavien.

Siden har Fermacell udviklet sig, så i dag er papiraffaldet suppleret med store mængder affaldspap.

3 kilo affald pr. kvadratmeter

Niels-Jørgen Pallesen skønner, at i omegnen af 30 % af de lette vægge, der i dag opføres i dansk byggeri, monteres med Fermacell, og når hver eneste kvadratmeter fibergipsplade rummer cirka 3 kilo affald, er der tale om ganske store mængder. På det danske marked skønner direktøren således, at der anvendes mere end 10.000 ton pap- og papiraffald årligt.

Læs også

Vindmøller frem for natur: Minister tillader kæmpe havneudvidelse

Det svarer til mængden fra i omegnen af 250.000 danske husstande, så man kan sige, at James Hardie har sat fokus på den cirkulære økonomi i byggeriet, inden det overhovedet var noget, man talte om. Vi har
altså prøvet at være frontløber i en branche i forandring. Samtidig arbejder vi desuden løbende på, hvorledes vi kan forbedre vores produkter samt ikke mindst fortsat reducere vores CO2-aftryk, forklarer Niels-Jørgen Pallesen.

Flere produktmæssige fordele

James Hardie har således lanceret et gulvprodukt, der er specielt udviklet til monteringaf gulvvarme, som rummer ikke mindre end 6 kilo pap- og papiraffald pr. kvadratmeter. Det interessante er imidlertid, at såvel væg- som gulvprodukter ikke blot udmærker sig ved at genanvende affald, men ligeledes byder på en række konstruktionsmæssige fordele til f.eks. lette etagedæk.

Rum med fibergips
– Vores primære kunde er den tømrermester, der arbejder på et byggeri, og som sætter en ære i faglig stolthed – det vil sige anvende materialer i en god kvalitet, siger administrerende direktør for Fermacell i Skandinavien Niels-Jørgen Pallesen.

– Hvis du f.eks. sammenligner Fermacell fibergips med en traditionel gipsplade, kan man nøjes med en 1-lags løsning samtidig med, at produktet har en densitet, der gør det særdeles skruefast. Desuden vejer det mere, hvilket dæmper lydgennemtrængning effektivt, lige som produktet kan opfylde de fleste krav til brandsikring. Samme gode egenskaber gør sig gældende for vores nye gulvprodukt, hvor sådan noget som støjdæmpning også er relevant, uddyber Niels-Jørgen Pallesen.

Udvikler løbende for fremtiden

James Hardie har gennem en årrække haft fabrikker i Tyskland, Holland samt Spanien og har netop investeret 140 millioner euro i en udvidelse af produktionsfaciliteter i Spanien. At være på forkant med produktudviklingen er en ressourcetung investering, hvilket formentlig er en af årsagerne til, at man er stort set enerådende med denne produkttype i Europa, der er virksomhedens primære marked. Samtidig er det en produkttype, der er en stigende interesse for.

Læs også

Kommune gør op med laveste pris – kræver cirkularitet i stedet

– Jeg synes godt, vi kan kalde det for et produkt med perspektiv. Blandt andet fordi vi løbende arbejder med dels at udvikle nye produkttyper, dels arbejder med, hvorledes det i fremtiden vil være muligt at øge andelen af affald i vores produkter. Samtidig vil vores fokus fortsat være at levere kvalitetsprodukter, der gør håndværkerne i stand til at yde et stykke arbejde, som lever op til deres ambition om faglig stolthed, slutter Niels-Jørgen Pallesen.

Gaffeltruck med palle med fibergips
Da Fermacell, som i dag er James Hardie, etablerede sig i Danmark i 2000, solgte man Fermacell fibergips for cirka 15 millioner kroner, men væksten har været støt år for år. I dag har man således en samlet omsætning på et trecifret millionbeløb.

Relateret indhold