I Panelet samler Dagens Byggeri otte topledere, der repræsenterer hver deres fagområde og position i bygge- og anlægs- og ejendomsbranchen.
Formålet med at lade fagkompetente ledelsesprofiler på tværs af værdikæden komme til orde er at skabe større forståelse, åbenhed og tillid mellem industriens forskellige interesser og derved styrke virksomheders forretninger og branchen generelt.
Senest forholdt Panelet sig til, hvad det vil sige at agere ordentligt som virksomhedsleder, og i denne artikel rettes fokus mod den stigende polarisering, internationalt som inden for landets grænser, der også påvirker byggebranchen.

Panelet: 6 toplederes syn på ordentlighed
For hvordan agerer man som ansvarlig virksomhedsleder, når et skærpet konfliktniveau omkring os afføder stærke følelser og skarpere holdninger; hvordan kommunikerer man internt såvel som eksternt for at samle frem for at bidrage til yderligere splittelse; og hvordan navigerer man mellem egne private holdninger og professionelle påvirkningskraft, f.eks. på erhvervslivets foretrukne kommunikationsplatform, Linkedin?
Her er fem toplederes svar.
Udsagn gentaget nok gange opfattes som sandheder
– Polarisering påvirker både virksomhedernes interne kultur og eksterne positionering – ofte mere, end vi er bevidste om, mener adm. direktør Kristina Jordt Adsersen, LINK Arkitektur Danmark.
– Internt opstår der tydelige skel mellem generationer og grupper, hvilket kan udfordre sammenhængskraften i en tid, hvor arbejdskraft i forvejen er en knap ressource, og debatten eksternt er blevet hårdere, uddyber hun.
– Holdningsprægede udsagn gentaget nok gange opfattes som sandheder og ofte uden dokumentation. Det kan skade branchen eller enkeltvirksomhederne, og når store aktører offentligt peger på syndebukke, er det vanskeligt at forsvare sig uden at fremstå skyldig.

Dagens Byggeri lancerer Panelet – et tværfagligt format for øget indsigt i byggeriets vilkår og udvikling
Ifølge Kristina Jordt Adsersen står ledere i et krydsfelt, hvor de skal balancere egne værdier og holdninger med rollen som virksomhedens ansigt udadtil:
– Det kræver en personlig stemme, men med respekt og saglighed. Polarisering må ikke forstærkes af os. Tværtimod bør vi fastholde en ordentlig tone og faktabaseret kommunikation. Som ledere skal vi huske, at vi både repræsenterer virksomheden og en ofte bred og divers medarbejderstab.
Hun mener, at virksomheder kan markere holdninger, men de skal bygge på tydelige værdier og ikke opportunistiske positioneringer. Ellers risikerer man både at miste medarbejdere og svække relationen til kunder:
– Kernen er at udvikle og leve virksomhedens værdier. I en polariseret virkelighed er det dét, der skaber legitimitet, styrke og langsigtet tillid.
Med snævre særinteresser taber vi det større perspektiv
– Det er et centralt spørgsmål, vi som branche taler alt for lidt om, lyder det fra Thomas Hoff, tidligere landechef for Afry i Danmark, der i dag VP Head of Public & Commercial Places Sweden.
– For grænserne mellem privat og professionelt flyder mere i dag: Vi arbejder hjemmefra, bruger samme pc til både projektrapporter og private opslag på sociale medier – og spørgsmålet opstår: Er det medarbejderen eller privatpersonen, der taler? I den fysiske verden kan vi ofte adskille rollerne, men i det digitale rum bliver det langt sværere.
Han oplever, at private holdninger bliver fremlagt som faglige standpunkter på en platform som Linkedin, hvor profiler er knyttet til virksomheder og titler, hvormed udmeldinger her har påvirkningseffekt af både samarbejdspartnere, kunder og medarbejdere – bevidst eller ubevidst:
– Som virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har vi et samfundsansvar. Men det betyder ikke, at vi bør kaste os ind i politiske diskussioner uden relevans for branchen eller vores faglighed. Hver gang vi tager stilling, bør vi spørge: Er dette virksomhedsrelevant? Understøtter det vores ansvar og formål?

Afrys nye landechef vil fortsætte markant vækst: ”Vi er robuste nok til at agere agilt på flere markeder samtidig”
Han uddyber:
– F.eks. giver det mening, når vi bringer faglig viden og virksomhedens strategiske retning i spil. Men uden et klart koblingspunkt til vores kerneforretning risikerer vi at skabe mere støj end værdi.
Thomas Hoff understreger, at dét at have en platform indebærer et ansvar:
– Platformen skal bruges i tråd med virksomhedens formål, ellers risikerer vi at bidrage til unødig polarisering blandt både kunder og medarbejdere.
– Hver gang vi trækker i retning af snævre særinteresser frem for fællesinteresser, taber vi det større perspektiv. Som branche deler vi et fælles mål; at skabe bedre forretning. Det kræver, at vi tænker os om, inden vi bruger vores stemme.
Retten til forskellighed er større end pligten til lighed
– I en tid med stigende polarisering er det afgørende, at virksomheder balancerer tydelig kommunikation med respekt for forskellighed. Som ledere må vi undgå at blive partipolitiske aktører og i stedet fastholde fokus på kerneopgaven og værdierne, lyder det fra direktør i Züblin, Anders Medin Feldbæk.
– Jeg mener, at den eneste måde, hvorpå vi som ledere undgår at bidrage til øget polarisering, er at agere ordentligt, favne bredt og mane til diversitet, også når det gælder politiske holdninger, siger han og påpeger, at det kan lykkes:
– Særligt for byggebranchen er, at mangfoldighed dagligt fungerer, når projektet – ikke politikken – er i centrum. Hos os samarbejder kvinder, mænd, nationaliteter, religioner og mange holdninger gnidningsfrit, fordi vi sætter faglighed, ”Projektet i Centrum” og vores kerneværdier respekt, tillid og partnerskab først.

Züblin styrker organisationen med markante brancheprofiler
Han fremhæver, at udfordringerne opstår, særligt eksternt, hvor debatten ofte er mere skarp og ideologisk, hvilket får flere til at trække sig, mens de mest markante stemmer fylder mere:
– Derfor skal vi fortsat fremme politisk diversitet og kommunikere sagligt uden at forfalde til ekstreme standpunkter, men samtidig stå fast på vores egne forretningsmæssige agendaer.
Han uddyber:
– Virksomheder skal ikke agere kultursmagsdommere, men skabe rammer for dialog, respekt og plads til forskellige synspunkter. Det kan betyde, at nogle fravælger os, men jeg tror på, at styrke, der ligger i denne tilgang tiltrækker flere medarbejdere og samarbejdspartnere.
Anders Medin Feldbæk fortæller, at han som leder i dag, er mindre fokuseret på at udtrykke egne politiske holdninger, men i stedet fremhæve virksomhedens kultur, værdier og projekter. For det samler og skaber resultater:
– Retten til forskellighed er større end pligten til lighed. Vi skal kunne være uenige uden at udskamme hinanden. Og selvfølgelig – siger det sig selv – at handlinger eller udtalelser, der krænker andres værdighed, er diskriminerende, racistiske, sexistiske eller lignende ikke må tolereres. Lederskab betyder også at tage en klar holdning, når der er behov for det.
Det er ikke partipolitik, der driver virksomheder frem
– I en tid, hvor polariseringen præger mange debatter – både nationalt og internationalt – hviler der et særligt ansvar på landets ledere, lyder det fra Martin Lund Knudsen, der er strategisk rådgiver, investor og tidligere topleder i byggebranchen.
– Ledelse handler ikke om at udspille forskelle eller bruge positionen til at fremme egne dagsordener. Det handler om at skabe fællesskab, retning, mening og tillid på tværs af forskelligheder.
– Hvis vi skal sikre, at ingen bliver truet på deres levebrød pga. politisk engagement, må partipolitikken blive i privaten. Arbejdslivet skal være et sted, hvor vi samles om det fælles formål, ikke det der splitter, siger han videre.

Ledelsesforståelsen fik flere facetter, da jeg blev CVR-nummeret selv
Han understreger, at det dog ikke betyder, at man skal pakke sine holdninger væk i privaten. Tværtimod er det fuldt ud legitimt at have stærke meninger som privatperson – så længe det sker inden for lovens og Grundlovens rammer. Men når ledere træder ind i den professionelle arena, gælder et andet ansvar, påpeger han:
– Som ledere har vi en særlig forpligtelse til at sikre respekt på tværs; at medarbejdere ikke pådutter hinanden deres holdninger – uanset om de repræsenterer flertal eller minoritet.
– Virksomheden skal være et sted, hvor vi mødes i samarbejde – ikke et sted, hvor vi presses ind i andres overbevisninger. For i sidste ende er det ikke partipolitik, der driver virksomheder frem. Det er ordentlighed, samarbejde og evnen til at skabe resultater sammen.
Vores ansvar er også at repræsentere det tavse flertal
– Ytringer er jo i høj grad rykket over på sociale medier, og generelt mener jeg, at sociale medier er et uproduktivt sted for saglig debat og nuanceret indsigt, siger Niels Fribo, der er udviklingsdirektør i Danica Ejendomme og understreger, at udtalelserne repræsenterer hans egne, personlige holdninger.
– Diskussioner ender ofte med at blive kapret af dem, der har en stærk og insisterende egen-dagsorden, og mange vælger derfor helt at trække sig.
– Risikoen er, at debatten efterlades til de mest højtråbende, mens det tavse flertal forsvinder. Dermed får de få uforholdsvis meget taletid – som de både tager og bliver givet – og det er med til at splitte mere end at samle branchen og samfundet.
Han mener, at det er ledernes ansvar at repræsentere de stemmer, der ikke selv gør det:
– Jeg tror på værdien af direkte dialog, hvor vi kan nuancere og undgå misforståelser. Det kræver disciplin.

Over 1 milliard i halvårsresultat: ”Det går bedre end forventet”
Niels Fribo nævner Forsvaret, hvor man lærte at ”tænk, tast, tal”, hvilket var med til at begrænse mængden af udtrykte holdninger baseret på umiddelbare følelser.
– Problemet er, at selv på Linkedin ser vi i dag flere indlæg end tidligere, der minder mere om Facebook end professionel debat. Når ledere kommunikerer, bør det ske af et reelt ønske om at skabe værdi, ikke blot for at promovere en enkeltsag. Ellers risikerer vi både at miste troværdighed og at forstærke polarisering.
– Og så skal vi også huske at tilgive fejltrin og en uoverlagt bemærkning, for ellers skræmmer vi endnu flere væk fra at deltage.
Også derfor foretrækker han interviews og paneldebatter, hvor der er plads til nuancer. Men også her er det ofte de samme stemmer, der går igen, og flertallet forbliver tavst, påpeger han:
– Som ledere må vi aldrig glemme vores ansvar; at få alle med. Det er en del af privilegiet ved at lede.
Panelets deltagere
Panelet udgøres af en divers gruppe repræsenteret ved;
offentlig som privat bygherre, entreprenør, arkitekt, ingeniør, leverandør, udvikler og rådgiver fra nationale som internationale virksomheder; nogle med flere tusinde medarbejdere under sig, andre færre; en bred palet af uddannelsesbaggrunde og geografisk ophav; et repræsentativt aldersspænd for topledere mm.