Børne- og Uddannelsesudvalget har netop indstillet til byrådet, at masterplanerne for både Gråsten Skole og Alssund-Skolen, som er en del af Sønderborg Kommunes projekt ’Skolernes årti – Fremtidens Skole’, godkendes.
Projektet har til formål at modernisere og forbedre de fysiske rammer for kommunens folkeskoler i Sønderborg Kommune, der skal give moderne og attraktive læringsmiljøer for kommunens børn og unge.

”Et forbillede for fremtidens skoler”: Københavns nyeste skole klar til brug
Masterplanerne for Gråsten Skole og Alssund-Skolen tager udgangspunkt i en proces, hvor forskellige brugere og interessenter har været involveret.
For Gråsten Skoles vedkommende beskriver masterplanen en gennemgribende renovering:
– Vi kommer til at åbne Gråsten Skole meget mere op end den er i dag, siger Jesper Smaling, der er formand for Børne- og Uddannelsesudvalget.
– Visionen for Gråsten Skole er at skabe et sted, hvor børn, unge, voksne og lokalsamfundet i højere grad end i dag føler sig velkomne. Det betyder bl.a., at der laves et nyt, åbent og imødekommende ankomstområde, så skolen inviterer til dialog og samarbejde.

Masterplanen foreslår derudover, at en ny mellemtrinsfløj opføres mellem hovedfløjen og vestfløjen, mens de resterende bygninger skal moderniseres i tråd med de bygningsmæssige behov og de pædagogiske intentioner.
Krop og læring smelter sammen
Om planen for Alssund-Skolen fortæller Jesper Larsen, der er næstformand for Børne- og Uddannelsesudvalget, at den fokuserer på at skabe en skole, som bygger på en profil inden for sport og bevægelse:
– Modernisering kan skabe en skole, hvor den tydelige profil og stærke identitet gennemsyres i det fysiske miljø. Alssund-Skolen skal være et sted, hvor krop og læring smelter sammen i en ramme præget af sport, bevægelse og aktivitet. Ikke kun i dagligdagen, men også et aktivt og åbent samlingspunkt for lokalområdet.

Opgraderer fem skoler for 4,9 mio. kr.
Skolens samarbejde med Sønderborg Talent Akademi understreger denne profil og understøttes i masterplanen bl.a. i form af et nyt område for fitness og styrke.
For begge skoler gælder, at næste faser går i gang i andet halvår af 2025 med beskrivelse af funktionelle indretninger af skolernes læringsmiljøer og principskitser. De vil sammen med masterplanen danne afsæt for rådgiverudbud, som forventes påbegyndt primo 2026.