DTU vil uddanne lærere specifikt i STEM-fagene

En ny læreruddannelse på DTU skal med fokus på science, technology, engineering og mathematics (STEM) sikre flere fremtidige ingeniører, der kan være med til at bære den bæredygtig udvikling
Den grønne omstilling kræver flere ingeniører. Derfor opretter DTU nu en læreruddannelse til lærere, der kan motivere eleverne til at søge ind på STEM-fagene science, technology, engineering og mathematics. Foto: Bax Lindhardt
Den grønne omstilling kræver flere ingeniører. Derfor opretter DTU nu en læreruddannelse til lærere, der kan motivere eleverne til at søge ind på STEM-fagene science, technology, engineering og mathematics. Foto: Bax Lindhardt

STEM-fagene

  • Science
  • Technology
  • Engineering
  • Mathematics
  • Læs mere om DTU’s samlede initiativ her.

– Ingeniørerne spiller en nøglerolle i den grønne omstilling, og det er helt afgørende, at vi i dette årti uddanner den arbejdskraft, der er brug for, siger Anders Bjarklev, rektor på DTU, der med den nye læreruddannelse i STEM-fagene håber at kunne styrke søgningen til de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser.

Det langsigtede initiativ med DTU STEM læreruddannelse, som blandt andet drøftes med professionshøjskolerne, skal løfte det faglige niveau i de naturvidenskabelige fag og matematik i folkeskolen. DTU har et stærkt ønske om at styrke fødekæden ind til STEM-fagene.

Det er i den sammenhæng, at DTU ser behov for at tilbyde faglig og pædagogisk opkvalificering til de lærere, der underviser i STEM-fagene, og dermed forbedre undervisningen og øge interessen hos eleverne.

Læreruddannelsen indgår i et udspil med i alt seks initiativer fra DTU, der også indeholder et udbygget samarbejde med kommuner, virksomheder og landets øvrige universiteter, flytning af godt 200 studiepladser inden for bæredygtig energi til DTU Risø Campus, to nye uddannelser i Kalundborg, flytning af en eksisterende uddannelse til Hirtshals, efter- og videreuddannelse på folkeskoleområdet samt onlineuddannelse på Digital Twin University, så universitetets uddannelser bliver lettere tilgængelige.

Tilsammen skal initiativerne skabe flere ingeniører, og det er der i den grad brug for:

Ifølge den seneste prognose fra interesseorganisationen IDA vil problemet vokse til 10.000 manglende ingeniører og naturvidenskabelige kandidater i 2025, hvoraf de 6.500 er ingeniører.

Har brug for dybe kundskaber inden for naturvidenskab

Hele initiativet falder godt i hak med undervisningsministeriets National Naturvidenskabsstrategi fra marts 2018, hvor der ordret står:

‘Det er vigtigt, at unge med stærke kompetencer i og interesse for naturfag i tilstrækkelig grad søger læreruddannelsen’ og:

‘Vi har brug for børn og unge, der har dybe kundskaber inden for naturvidenskab, og som kan omsætte deres viden til resultater, produkter og løsninger’.

De to nationale målsætninger, som undervisningsministeriets strategi arbejder med, er at:

– Flere børn og unge skal interessere sig for naturfag i folkeskolen samt vælge naturvidenskabelige gymnasiefag og erhvervsfaglige STEM-uddannelser.

– Flere børn og unge skal være meget dygtige i naturvidenskabelige fag og erhvervsfaglige STEM-uddannelser.

Færre søger STEM-uddannelserne

Der er dog stadig lang vej at gå. De seneste tal for optaget på STEM-uddannelserne viser en stagnation i 2019 og et fald fra 2020. Søgningen til læreruddannelserne er faldet med knap 6 % siden 2017, og linjefag inden for STEM-området er nødlidende.

Håbet er, at en STEM-læreruddannelse vil styrke de naturvidenskabelige fag og matematik i folkeskolen og på gymnasierne markant, og dermed også understøtte, at flere unge søger ind på ingeniørstudiet.

De seks initiativer i udspillet indgår alle i DTU´s respons på den politiske aftale om udflytning og etablering af nye uddannelsespladser i yderområder, som Regeringen i juni indgik med et flertal i Folketinget.

Relateret indhold