Rabatter på byggematerialer og redskaber er i dag en fast del af arvejdsdagen for hovedparten af håndværkere i byggebranchen. Alt har i mange år været til forhandling, når de trådte ind i byggemarkedet efter nye forsyninger, og er man en trofast kunde, som handler ofte i den specifikke butik eller kæde, er der flere rabatter at hente.
Men den slags forhandlinger tager tid. Både for personalet i byggemarkedet og for håndværkerne, og da tid som bekendt er penge har Optimera valgt at handle på problemstillingen.
I de sidste tre måneder har byggemarkedskæden testet en ny prisstruktur i sine udsalgssteder på Fyn. Helt konkret har de sænket priserne på samtlige 125.000 varenumre, hvilket skulle eliminere behovet for at forhandle rabatter. Hvor stor en prissænkning, der er tale om, er ikke offentliggjort, men Optimera føler sig tilsyneladende overbeviste om, at den er tilpas overbevisende, så håndværkerne ikke indleder en forhandling.
– Vi sænker priserne og fjerner samtidig rabatterne. Det gør vi, fordi vi gerne vil skabe gennemsigtighed for kunderne. Trælastbranchen har i årtier været domineret af kunstigt høje bruttopriser, som justeres med rabatter efter forgodtbefindende. Derfor bruger stort set alle håndværkere uforholdsmæssigt meget tid på at kontrollere og forhandle om priser. Mange håndværkere er trætte af denne kræmmermarkedsmentalitet. Derfor fjerner vi nu den varme luft i prissætningen og lancerer et nyt fastpriskoncept, siger Nick Rønsner, salgsdirektør i Optimera.
Sparer penge og tid
Tilbagemeldingerne fra kunderne på Fyn har ifølge Optimera været meget positive, og så derfor udrulles konceptet til kædens i alt 18 udsalgssteder i hele landet i løbet af februar.
I de lokale markeder er forventningerne store. Blandt andet i Optimera Aalborg.
– Jeg glæder mig meget til at kunne tilbyde vores kunder nye, faste priser, som samtidig er fair. Det handler i bund og grund om tillid. Det nye priskoncept betyder nemlig, at vores kunder fremadrettet kommer til at spare tid ved at handle hos os, fordi priserne er de samme hver dag og ikke skal forhandles, som der ellers er tradition for i store dele af byggebranchen, forklarer forretningschef Casper Jensen og uddyber:
– På baggrund af vores kunders købshistorik og markedsresearch i øvrigt har vi kunnet fastsætte priser, som kommer kunderne til gode – både når man handler i butikken eller online.