Lækker, komfortabel og dyr

I disse dieseludskældte tider kan man føre sig frem i en van med en benzinmotor og to elmotorer i drivlinjen. Toyota RAV4 Hybrid sætter standarden.
I H4-trim står RAV4 flot på store 18-tommers hjul.
I H4-trim står RAV4 flot på store 18-tommers hjul.

Toyota RAV4 Hybrid 2.5 VVT-i H4 4×4

  • Motorer: 2,5-liters 4-cylindret benzinmotor med 155 hk. El-motor for: 143 hk. El-motor bag: 68 hk. Samlet effekt: 197 hk.
  • Transmission: Trinløst CVT.
  • Hjul: 18″ alu.
  • EU-norm: 19,6 km/l.
  • Køreklar vægt: 1785 kg.
  • Totalvægt: 2270 kg.
  • Maks. anhængervægt: 1650 kg.
  • Euro Ncap: 5 stjerner.
  • Pris: 349.989 kr. plus moms.

Dieselmotoren får den store sviner i medierne for tiden, og politikerne diskuterer, om oliebrænderen overhovedet har en fremtid.

Men dieselmotoren kommer nu nok til at drive flertallet af vare-, lastbiler og busser et stykke ind i fremtiden. Man kan dog – hvis man er blevet lidt dieselforskrækket – overveje at springe over på Toyotas kæphest gennem 20 år: Hybridbilen.

Der findes ikke diesel-hybrider i programmet, men vi har testet en RAV4 med en 2,5-liters benzinmotor, to elmotorer og træk på alle hjul.

Som alternativ til en traditionel 4-hjulstrukket diesel-SUV kan denne hybrid prale med et lavere udslip af CO2 og NOx-partikler. Til gengæld må man acceptere en lavere trailervægt. Desuden vil mange skulle vænne sig til det trinløse CVT-gear, som alle Toyotas hybridbiler er udstyret med.

Og selv om testbilen leverer en samlet effekt på hele 197 hk, må man desværre kigge lidt langt efter det solide bundtræk, som den traditionelle dieselbil er kendt for.

Et andet malurt-dryp er, at man bliver lidt skuffet over ikke at kunne køre længere på literen end tilfældet er. Det er jo trods alt en hybridbil. EU-normen er 19,6 km/l, hvor dieseludgaven med 2-liters motor og tohjulstræk kan præstere 21,3 km/l.

Men sådan er det med Toyotas hybrid-teknologi. Den er lige så meget en strategisk CO2-satsning som den er et initiativ til et bedre fremtidigt miljø.

Vores forbrugsmåling viste mellem 11 og 18 km/l. Og de 18 km/l nåede vi kun med meget omhyggelig kørsel.

Dyr teknologi

I samme åndedrag bør man kreditere bilen for trods alt at kunne nå de 18 km/l. Det er pænt, når man tager i betragtning, at det er en firehjulstrukket SUV med næsten 200 hk og en kampvægt på 1785 kg.

Hybridteknologien er dog ikke billig. Som van koster bilen lige under 350.000 kr. plus moms og er dermed den dyreste variant i RAV4-programmet. Som traditionel dieseludgave fås RAV4 ikke med firehjulstræk, og den mest sammenlignelige benzindrevne variant er ca. 85.000 kr. billigere.

Lækker og komfortabel

Når alt dette er nævnt, er der også mange lyspunkter ved bilen. Som langtursbil opleves den som støjsvag. Kun i enkelte tilfælde bragte CVT-gearet motoren op i nogle hidsige omdrejninger, der kunne høres som støj.

Kabinen er decideret lækker med gode sæder, høj oplevet kvalitet og masser af fralægningsmuligheder.

RAV4 Hybrid må kun trække 1650 kg, hvor de tradtionelle udgaver må trække op til 2 tons.
RAV4 Hybrid må kun trække 1650 kg, hvor de tradtionelle udgaver må trække op til 2 tons.
I instrumentpanelet kan man se, om batteriet lades og om bilen drives af el eller benzin.
I instrumentpanelet kan man se, om batteriet lades og om bilen drives af el eller benzin.
Kabinen er lækker med gode stole, godt udsyn og fine materialer.
Kabinen er lækker med gode stole, godt udsyn og fine materialer.

Relateret indhold