Digitalt løft til VW Transporter

VW's populæreste varebil faceliftes med digitalt cockpit, assistentsystemer og den nyeste infotainment.
VW T6.1 har fået et større luftindtag og en ny dobbelt krombøjle, der forløber i hele bilens bredde. Foto: VW.
VW T6.1 har fået et større luftindtag og en ny dobbelt krombøjle, der forløber i hele bilens bredde. Foto: VW.

Volkswagen Erhvervsbilers guldæg har mange navne: Transporter, Caravelle, Multivan og California. Fælles for dem alle er, at de nu får et digitalt og elektronisk facelift.

Bilen har nemlig fået elektromekanisk styretøj, hvilket åbner for adgang til nye assistentsystemer.

Sidevindsassistent bliver således standard i den nye Transporter. Den stabiliserer bilen automatisk, hvis sidevinden bliver til storm, hvilket er et mærkbart plus på sikkerhedssiden.

Nyt er også vognbaneassistenten Lane Assist, der via kamera registrerer markerede vognbanelinjer og automatisk holder T6.1 i vognbanen.

Nemmere at parkere

Park Assist vil fra nu af gøre det lettere at parkere og køre ud fra parkeringsbåse igen. Når den er aktiveret, styrer T6.1 automatisk ind og ud – føreren skal kun betjene speeder og bremse.

En ‘udkørselsassistent’ beskytter mod ulykker, når bilen bakker, da systemet advarer mod køretøjer, der nærmer sig bilen bagfra i en vinkel på 90 grader. Hvis føreren ikke reagerer, aktiveres systemet automatisk og aktiverer bremserne.

Hjælp til at bakke med trailer

Endnu en nyhed i T6.1 er Trailer Assist, som vi kender fra bl.a. Crafter, hvor drejeknappen til indstilling af de elektriske sidespejle bliver til et joystick. Via en visning i cockpittet skal føreren blot indstille den vinkel, som traileren skal bakkes med.

Derefter overtager T6.1 styringen. I Trailer Assist fusioneres Park Assist, den elektromekaniske servostyring og bakkameraet Rear View (registrerer trækstangens knækvinkel).

Nyeste infotainment

Fremover bliver det også lidt mere underholdende at være på arbejde i en Transporter. Dog kun hvis man betaler ekstra. Til T6.1 bliver det nemlig muligt at opleve MIB3, der er VW’s nyeste infotainment-system.

Sammen med et nyt og 100 procent digitalt instrumentbord er MIB3 en del af standardudstyret til Multivan Highline. Føreren kan vælge mellem forskellige skærmkonfigurationer via knappen View på multifunktionsrattet.

Integreret SIM-kort

Den vigtigste nye feature for alle infotainmentsystemer er det integrerede SIM-kort (eSIM). Fra Composition Colour er det en del af standardudstyret, og til Composition Audio fås det som ekstraudstyr.

Med eSIM-kortet åbner der sig en ny vifte af onlinebaserede funktioner og tjenester som eCall og Volkswagen We, og med 8,0 og 9,2 tommer MIB3-systemerne har man features som internetradio og musikstreamingtjenester.

Med eSIM-kortet skulle betjeningen blive mere intuitiv og dermed nemmere, da de nye 8 og 9,2 tommer infotainmentsystemer fremover reagerer på naturlige stemmekommandoer.

Smartphone-spejling

Desuden er det nu muligt at spejle smartphoneapps som f.eks. Google Maps, mediateket eller Spotify trådløst på infotainmentsystemets display. Hidtil har det altid været nødvendigt, at smartphonen var tilsluttet til bilen via et kabel.

For iPhone-brugere hører dette kabel fremover historien til i forbindelse med 8,0 og 9,2 tommer systemerne, da iPhones der én gang er blevet parret via Bluetooth eller det trådløse Apple CarPlay?automatisk opretter forbindelse med infotainmentsystemet.

Desuden er det nu også muligt at oplade kompatible smartphones fra alle mærker trådløst via en induktiv oplader i det nye instrumentpanel.

Infotainment-systemet MIB3 har netop debutteret i Passat, og nu bliver den tilgængelig i Transporter.
Infotainment-systemet MIB3 har netop debutteret i Passat, og nu bliver den tilgængelig i Transporter.
Sidevindsassistent bliver standard i den nye Transporter, Caravelle, Multivan og California.
Sidevindsassistent bliver standard i den nye Transporter, Caravelle, Multivan og California.

Relateret indhold