Det er ikke nogen hemmelighed, at entreprenørselskabet HP Byg kom ud af 2024 med den laveste omsætning siden 2019 på kr. 696 mio. kr. og et rødt -2,3 mio. kr. på bundlinjen.
Men de røde tal må ikke få al opmærksomheden i et år, der trods alt har budt på milepæle, ordrerekord og en strategi, som samler virksomheden mod 2030, lyder det fra adm. direktør Carsten Elgaard Sørensen.

Markedet presser Skou Gruppen på indtjeningen
Han kalder årets resultat for utilfredsstillende og understreger, at det røde tal på bundlinjen har givet anledning til nøje opfølgning. Desuden er kortene i ledelsen blevet fordelt anderledes.
Historisk stor ordrebog
Samtidig håber han ikke, at det negative resultat løber med al opmærksomheden i et år, som har givet meget godt til virksomheden. Vigtigst af alt, fremhæver han, rokker resultatet ikke ved evnen til at løfte projekterne og tage nye ordrer ind:
– Aktionærerne står fuldt ud bag os og har således konverteret en ansvarlige lånekapital på kr. 29 millioner til en aktiekapital på kr. 30 millioner. Derfor gik vi ind i 2025 med en egenkapital på næsten kr. 80 millioner og en soliditetsgrad på 35% – den højeste i nyere tid, siger han.

Og selvom der stadig er plads i produktionen, er også ordrebogen historisk stor:
– Både ordrebeholdningen og tilgangen af ordrer var højere end nogensinde i 2024. Det er helt sikkert med til at give os optimisme; omend det med 2024 i baghovedet er en forsigtig optimisme, siger Carsten Elgaard Sørensen.
Strategi frem mod 2030
Blandt de store opgaver, som HP Byg lige nu er i fuld gang med, er renoveringen af Alabu Boligs afdeling 21 i Aalborg Øst. Dertil indgik entreprenøren i 2024 kontrakter på to store almene renoveringsopgaver i Hirtshals og Nørresundby, et stort etageboligbyggeri i Viborg, ombygning for Color Hotel Skagen, De Maritime Huse i Løkken og et erhvervsdomicil i Hirtshals.

Boligforening fortsætter med at bygge boliger ved Aalborg
Selvom HP Byg har indgået en del store kontrakter i 2024, ligger der ikke en ny omsætningsrekord i kølvandet på det store ordreindtag. Mange af de nye ordrer rækker helt ind i 2027, så hverken 2025 eller 2026 fyldt op. Dog forventer virksomheden snart at kunne sætte blæk på en række aftaler.
Og så har man netop lanceret en strategi, der skal styrke virksomheden og videreudvikle den frem mod 2030, fortæller direktøren, der tiltrådte i midten af 2022:

– Det er en milepæl, at vi nu har indgået aftaler om renoveringsager i den helt tunge ende af skalaen, og det er en milepæl, at ordrebeholdningen er så bred. Men vi skal bruge de næste år på at arbejde os frem mod en bundlinje, vi er tilfredse med. Omdrejningspunktet for dette vil være den 2030-strategi, vi lancerede i slutningen af 2024, og som samler virksomheden mod en række mål.
Tålmodighed, tålmodighed
Strategien er ikke lavet, fordi man ønsker at ændre noget grundlæggende i virksomhedens processer og metoder. Derimod er den en erkendelse af, at virksomhedens strategi løbende skal justeres. Man tror med andre ord på den nuværende model.

Et skridt nærmere: 2,4 mio. kr. til stibro, der skal koble Aalborg bedre sammen
Foruden salg og produktion adresserer den bæredygtighed, hvor målet er en CO2-reduktion på 42 % i scope 1 og 2. Under overskriften ’mennesker’ handler det desuden om at gøre virksomheden attraktiv på fremtidens arbejdsmarked.
– Strategien rummer de elementer, vi tror på, vil lande os på en god, solid bundlinje – også inden 2030. Men som vi ser vores branche lige nu, så kommer til det at kræve vedholdenhed – og en god portion tålmodighed, lyder det fra Carsten Elgaard Sørensen.
Han måtte efter sit første halvår som adm. direktør præsentere selskabets første røde bundlinje efter ti år med vækst. Forklaringen var dog hverken stigende materialepriser, eftervirkningerne efter corona eller vigende omsætning. Læs forklaringen her:
