Maxus e-Deliver 3
- Længde/bredde/højde: 455,5/178/190 cm.
- Maks. belastning på foraksel: 1180 kg.
- Maks. belastning på bagaksel: 1280 kg (kort akselafstand) og 1460 kg (lang akselafstand).
- Maks. påhængsvægt med bremse: 1200 kg (35 kWh, kort udgave) og 1005 kg (52,5 kWh og lang udgave).
- Bredde mellem hjulkasser: 122 cm.
- Antal sæder: 2
- Maks. tagbelastning: 100 kg.
- Maks. hastighed: 120 km/t.
Elektriske varebiler har det lidt sværere end de el-drevne personbiler. De skal kunne laste mere og har et karrosseri, der giver større luftmodstand. De skal også ofte kunne trække en trailer foruden at de generelt er i drift i flere timer gennem døgnet end en typisk personbil.
Af flere grunde er Maxus e-Deliver 3 værd at kigge lidt nærmere på. Den er udviklet som el-bil og er relativ let i sin konstruktion. Egenvægten er 1450 kg for udgaven med kort akselafstand og det mindste batteri på 35 kWh. Dermed er den små 50 kg lettere end for eksempel den gamle kending Nissan e-NV200 med fire døre og batteri på 40 kWh. Sammenligningen er med forbehold for, at de to producenter kan have lidt forskellige måder at opgøre tallene på. I følge producenten er der sparet op til 200 kg’s vægt ved at udvikle bilen fra bunden som en el-bil og ikke – som andre – ombygge en eksisterende fossilbil til en el-bil.
Sammenligner man de to specifikke modelvarianter på nyttelast, viser det sig, at e-Deliver kan laste 860 kg, mens e-NV200 kan modtage 742 kg.
Også på fra-priserne er Maxus konkurrencedygtig. Den billigste koster 200.000 kr mod 228.000 kr. for e-NV200 i vejledende udsalgspris.
Testbilens rækkevidde er opgivet til 240 km ved blandet kørsel med det store batteri på 52,5 kWh. Nissan e-NV200 opgiver sin rækkevidde til 200 km, men har kun 40 kWh at gøre godt med. Med stort batteri koster e-Deliver 3 lige under 230.000 kr.
Maxus gør altså en ganske god figur på papiret, når det gælder lasteevne, rækkevidde og pris. Og efter at have testet bilen i by og på lande- og motorvej synes vi også, at den her viser gode takter. Men det skal slås fast, at motorvejen ikke er bilens rette element, og den mangel deler den med markedets øvrige el-drevne varebiler.
Med 120 km/t tappes batteriet hurtigt for strøm. Det er inde i byen, hvor man kan udnytte den regenerative opladning ved deceleration og nedbremsninger, at bilen har sin berettigelse. Man kan vælge mellem tre niveauer for genindvinding af bremseenergien. På det mest aggressive niveau kan med lidt øvelse og forudseenhed praktisk taget undgå at røre bremsepedalen.
Hurtige heste
Bilen opleves i øvrigt som let at køre, og de 122 hestekræfter er hurtigt ude af stalden, når man træder på speederen.
Kabine og lastrum er med praktiske overflader og udstyret med de nødvendige detaljer, der er en god hjælp i hverdagen. I lastrummet er der seks surrekroge, og læssehøjden er 54 cm, hvilket er ganske fint i forhold til konkurrenterne.
Spørgsmålet er, hvorvidt den kan erstatte en dieseldrevet varevogn. I miljøzonerne er den selvfølgelig som en fisk i vandet, og det er også ved at være et faktum, at emissionsfri kørsel er et konkurrenceparameter for visse kunder. Den grønne samvittighed kan fylde mere eller mindre hos den enkelte, og det hører med i billedet, at en del af den strøm, man bruger, har kostet CO2 at producere.
Maxus e-Deliver kan fås med op til 1 tons nyttelast, og den kan trække en mindre trailervægt på op til 1200 kg. Udvalget af sikkerheds- og komfortudstyr er fint og tilstrækkeligt, og med lynlader kan batteriet lades op til 80 procent af fuld kapacitet på cirka 45 minutter.
Efter vores vurdering må Maxus e-Deliver 3 derfor være interessant for håndværkere og transportfirmaer, hvis disse kan holde deres aktiviteter inden for byzonerne. Bilens kompakte dimensioner og at man er fri for at skifte gear taler også til fordel for at bruge bilen i bymiljøet. Og med tanke på den generelle udvikling inden for elbiler, miljø og klima ser Maxus-importøren ud til at sidde med alle de rigtige kort på hånden.