Rådgivende ingeniørvirksomheder kom stærkt ud af 2019

Med en omsætning på 14,3 milliarder i 2019, en vækst på godt fire procent, sætter de rådgivende ingeniørvirksomheder i Danmark en ny rekord.
Administrerende direktør i Fri Henrik Garver: Fotograf Henrik Eskildsen.
Administrerende direktør i Fri Henrik Garver: Fotograf Henrik Eskildsen.

Brancheundersøgelsen

  • Den globale omsætning (omsætning i Danmark, eksport fra Danmark og i datterselskaber med reference til Danmark), for Fri’s cirka 250 medlemsvirksomheder var på godt 30 milliarder kroner i 2019.
  • Eksportomsætningen udgør 2,9 milliarder kroner. Det svarer til 20,2 procent af den omsætning, der skabes i de danske selskaber. Omsætningen i udenlandske datterselskaber, med reference til Danmark var på 15,8 milliarder kroner i 2019.
  • I 2019 fordelte branchens eksport sig som følger:
  • Norden (26%), Europa inden for EU og EØS (31%), Europa uden for EU, EØS og Norden (6%), Afrika (8%), Mellemøsten (1%), Asien og Oceanien (23%) og Nord- og Sydamerika (5%).

Overskudsgraden i 2019 for rådgiver- og ingeniørvirksomhederne i Fri lander på 5,7 (EBIT i forhold til egenproduktion). Det betyder, at indtjeningen er lavere end de seneste fire år, hvor den har ligget omkring syv procent. Det er særligt de tre grupper af mellemstore virksomheder, 10-50 ansatte, 51-200 ansatte og 200-1.000 ansatte, der er årsag til den ringere indtjening på brancheniveau.

– Årets brancheundersøgelse viser, at de danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder kom stærkt ud af 2019, også selvom et stort antal af mellemstore virksomheder har været mere pressede på indtjeningen, end vi har set tidligere. De største FRI-virksomheder, som Rambøll, Cowi og Niras er alle kommet godt ud af 2019, og det samme gælder hele striben af små rådgivervirksomheder med op til 10 ansatte, siger administrerende direktør i Fri Henrik Garver og fortsætter:

– Det er grundlæggende godt for branchen, at både vækstlaget og de største spillere klarer sig igennem. Men, når hele mellemlaget er presset, så kan det ses på den samlede brancheindtjening. Og det er et problem, for det kan udfordre vækstmodellerne for rådgiver- og ingeniørvirksomheder.

Corona-nedlukningen har i høj grad udfordret de mellemstore rådgivervirksomheder, og hos Fri håber man, at det lempede anlægsloft og de mange Landsbyggefond-projekter snart bliver til rigtige projekter for virksomhederne.

Savner plan for infrastruktur

Væksten på fire procent er trukket af en stærk omsætningsvækst på tværs af flere sektorer. Et nedslagspunkt i årets analyse af Fri-virksomhedernes regnskaber viser, at ‘Byggeri’ er den væsentligste enkeltsektor, der tegner sig for 42 procent af omsætningen. Byggeri er samtidig den sektor, der i 2019 er vokset mest, sammen med Miljø (vand, affald m.v.) samt Industrielle processer. Infrastruktursektoren er derimod gået tilbage, med cirka 150 millioner kroner, og infrastruktur udgjorde i 2019 blot 22 procent af branchens samlede omsætning.

– Vi står med en udfordring, drevet af, at skiftende regeringer ikke er lykkedes med at forhandle en ny infrastrukturplan for perioden 2020-2030 på plads, siger Henrik Graver og tilføjer:

– De manglende infrastrukturplaner er et problem af to grunde. For det første får vi ikke udviklet den danske transportinfrastruktur. Det er et problem for samfundet. For det andet, fordi det svækker de virksomheder, der er globalt førende på infrastruktur, på lang sigt. Det er ikke kun et problem for rådgiver- og ingeniørvirksomhederne, men også for hele værdikæden af virksomheder, der følger efter rådgiverne.

Hovedparten af Fri-virksomhedernes eksport knytter sig til Transportinfrastruktur, Energi og Miljø. Her er projekter i Danmark vigtige, både i den løbende udvikling af kompetencer og som referencer.

Eksporten er fastholdt

Eksporten af rådgiver- og ingeniørydelser fra Danmark er stigende, og den internationale tyngde i branchen er fastholdt. Eksportomsætningen fra danskbaserede virksomheder udgør 2,9 milliarder kroner.

– Det er interessant at se, at fokus har flyttet sig. Der er sket et tydeligt skift væk fra politisk usikre markeder, særligt i Mellemøsten, mens vi ser en vækst i Europa, Afrika og Asien; det er tydeligt at grøn omstilling i kombination med stærke kompetencer inden for infrastruktur, miljø og energisystemer kan drive væksten, siger Henrik Garver.

Relateret indhold