Spaniere skal sikre grøn strøm til Femern-tunnel – for 300 mio. kroner

Opgaven med at anlægge en transformerstation til Femern-projektet er blevet tildelt den spanske virksomhed Elecnor og har en værdi på ca. 300 mio. kroner.
Den 18 km lange Femern-tunnel med elektrisk togdrift, motorvej, udluftning og belysning kræver en konstant og sikker strømforsyning og får derfor sin egen transformerstation tæt på tunnelportalen ved Rødbyhavn.
Den 18 km lange Femern-tunnel med elektrisk togdrift, motorvej, udluftning og belysning kræver en konstant og sikker strømforsyning og får derfor sin egen transformerstation tæt på tunnelportalen ved Rødbyhavn.

Femern har tildelt kontrakten på en stor transformerstation, der skal forsyne Femern Bælttunnelen og jernbanen mellem Danmark og Tyskland samt på Lolland med grøn strøm, til den spanske virksomhed Elecnor.

Kontrakten har en værdi på ca. 300 mio. kroner og stiller høje krav til energieffektivitet. Samtidig har kontrakten betinget sig, at transformerstationen har kapacitet til at betjene fremtidens elektriske transportformer herunder ladestationer til elektriske køretøjer.

– Transformerstationen ved Rødbyhavn er central for driften af de elektriske systemer både i selve Femern Bælt-tunnelen og den tilhørende jernbane. Den er samtidig en vigtig del af Femern Bælt-tunnelens bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren, siger Jens Ole Kaslund, der er teknisk direktør i Femern.

Transformerstationen bliver et af de største anlæg af sin art i Danmark. Den skal levere strøm til Femern Bælt-tunnelens jernbane og godt 10 km jernbane på Lolland samt tunnelens tekniske installationer.

De forberedende arbejder på transformerstationen begyndte tidligere i år. Elecnor vil begynde etableringen af selve transformerstationen i 2023. Den vil blive færdiggjort i etaper og forventes at stå helt færdig i 2028.

Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029 med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.

Relateret indhold