For mange danske skoleelever er dårligt indeklima stadig et vilkår.
En landsdækkende undersøgelse foretaget ifm. Masseeksperimentet 2021 viste, at 53 % af skoleklasserne overskred den anbefalede øvre grænse for CO2-koncentration – et resultat, der stort set er uændret fra tidligere målinger i 2009 og 2014.
Men med støtte fra Realdania vil 11 kommuner nu lave om på ved over det kommende år at tage et mere strategisk kig på indeklimaet på de lokale skoler og lægge en klar plan for, hvordan det skal forbedres. I forvejen bruger kommunerne hen over årene store milliardbeløb på at renovere og modernisere deres folkeskoler, fortæller Anne Gade Iversen, projektchef i Realdania:
– Vi vil gerne inspirere flere af dem til også at indtænke forbedringer af indeklimaet, når de alligevel bygger om eller bygger nyt. Vi kan se, at mange kommuner har svært at identificere, præcis hvor de skal begynde, og hvor behovet er størst, når det drejer sig om en målrettet og strategisk indsats. Vi har allerede bidraget til, at 12 kommuner har skabt overblik og lagt en klar plan for indeklimaet, og vi glæder os til at give yderligere 11 kommuner samme støtte.
Læs også: Godt indeklima på vore skoler er en kerneopgave i kommunerne
Da indeklima er mange ting, og skoler og kommuner er forskellige, kan de strategiske indeklimaplaner, som de 11 kommuner nu skal i gang med at udarbejde, også se vidt forskellige ud.
Tidligere har man i nogle kommuner udviklet værktøjer, der kan screene hvert klasselokale og udpege både udfordringer og løsninger på dårligt indeklima, mens man andre steder har arbejdet mere med adfærd og en ny og bedre brug af lokalerne:
– Tilgangene og fokus ift. skolernes indeklima er i de 11 kommuners ansøgninger vidt forskellige. Og det giver god mening. For skolernes indeklima løses ikke med et quick fix – der findes ikke én løsning, som passer på alle skoler, siger Anne Gade Iversen.
Først skal kommunerne have et overblik og en plan
Hun uddyber, at løsningerne kan være alt fra etablering af udvendig solafskærmning, fordi der bliver for varmt i lokalet, når solen skinner ind ad vinduerne; opsætning af et nyt ventilationsanlæg, fordi det er den bedste måde at sikre frisk luft på; eller opsætning af rumdelere, som kan være med til at dæmpe lyden.
Videre fortæller Anne Gade Iversen, at Realdania gennem deres arbejde med skolernes indeklima har forsøgt at udvide værktøjskassen med al den nyeste viden og med de mange indeklimaløsninger, der findes:
– Men før kommunerne griber til løsninger, skal de først have et overblik og en plan. Ellers risikerer de, at løsningerne bliver lappeløsninger og dyrere end nødvendigt. Andre kommuner er heldigvis lykkedes – med store indeklimaforbedringer til følge for både elever og medarbejdere på skolerne, siger Anne Gade Iversen.
De 11 kommuner, der nu skal i gang med at sikre bedre luft, lys og lyd for de lokale skoleelever og medarbejdere er Frederikshavn, Aalborg, Skanderborg, Ringkøbing-Skjern, Kalundborg, Holbæk, Ringsted, Glostrup, Gribskov, Hørsholm og København.