Efter mere end 20 år i Greenland Travel, heraf de 14 som administrerende direktør, gik Peter Bastrup i foråret på pension. Afløseren blev Mikkel Søndergård, der kom fra en stilling hos Air Greenland som ansvarlig for selskabets charteraktiviteter. Han har et indgående kendskab til Air Greenland-koncernen, som Greenland Travel er en del af, og generationsskiftet sikrer en glidende overgang i en veldrevet virksomhed. Derudover er udpegningen af Mikkel et resultat af koncernens strategiske indsats for at styrke den grønlandske forankring af de øverste ledelseslag.
– Mine forældre er danske, men da jeg er født og opvokset i Grønland, føler jeg mig hjemme her og mit værdikompas er baseret på min opvækst, samt mit familieliv her. Min kone, som også er fra Grønland, mødte jeg under studietiden i Aarhus, hvor vi valgte at vende hjem efter endt studie for at stifte familie og bruge de kompetencer, vi havde tillært os.
Den nære fremtid for rejsebranchen
Greenland Travels kerneydelse er at betjene erhvervskunder, især grønlandske og danske myndigheder, samt private virksomheder og at sammensætte rejser for turister. Med den historiske infrastrukturinvestering i de grønlandske lufthavne er Greenland Travel og Air Greenland-koncernen naturligt en central aktør, hvori Mikkel Søndergård ser en række muligheder for selskabet og den rejsende.
– Idet 80 % af vores forretningsgrundlag er erhvervskunder, er det vigtigt for os dels at tilpasse os den nye virkelighed for rejsende i Grønland dels at sikre, at vores produkter og service matcher behovet. Med en ny Nuuk lufthavn har vi fået en ny hovedlufthavn og dermed indgangsport. Men også de nye regionale lufthavne i Qaqortoq og turisthovedstaden Ilulissat, der åbner i 2026, kommer til at ændre rejsemønstre og skabe flere valgmuligheder for de rejsende, forklarer Mikkel Søndergaard.
Naturens kræfter og rejsebureauets værdi
Selvom hoveddestinationen Nuuk er blevet mere tilgængelig for internationale rejsende, kan ibrugtagning af nye lufthavne med deres nye arbejdsgange og faciliteter medføre driftsforstyrrelser og dermed påvirke den rejsende. Derudover er vejret til stadighed en væsentlig faktor i Grønland. Endeligt er interne rejser i Grønland endnu komplekse og dermed potentielt tids- og ressourcekrævende, især hvis man skal sende flere rejsende ad gangen, eller man skal rundt til flere destinationer i Grønland.
– At kende infrastrukturen og leverandører af transport er kritisk for at lykkedes med opgaver i Grønland. Derfor ser jeg, at Greenland Travel som et specialiseret rejsebureau, der alene beskæftiger sig med rejser til, fra og i Grønland, fortsat kan være værdifuldt for den erhvervsrejsende. Enten via den traditionelle rejsebureauservice eller de online baserede selvbetjeningsløsninger som ’NAIA’, siger Mikkel Søndergård.

Klar til at træde ind i fremtiden
I starten af 2025 blev Greenland Travel 40 år, og virksomheden nyder godt af et mix af flere medarbejdere med høj anciennitet, samt nytilkomne rejsekonsulenter, dels fra branchen, dels fra selskabets eget 2-årige trainee forløb. Greenland Travel tæller i alt cirka 50 medarbejdere, hvoraf cirka 20 sidder i Grønland, primært på kontoret i Nuuk, men også Sisimiut og Ilulissat. De resterende er tilknyttet selskabets kontor i København.
– I forbindelse med generationsskiftet flyttede direktionen til Grønland fra København. Det betyder, at jeg er tæt på koncernledelsen, hvilket er en fordel for, at vi kan efterleve de strategiske mål. I bestyrelse, koncernledelse og min ledergruppe er der fælles forståelse for og opbakning til retningen. Vores største styrke ligger dog i, at Air Greenland er den kritiske luftbårne infrastruktur i Grønland. Så missionen om, at vi sikrer hverdagen og skaber eventyret, beskriver præcist, hvad der driver mine medarbejdere i hverdagen, slutter Mikkel Søndergård.
