Aarhus H i stor forvandling – se billederne her

Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en omfattende forandring med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Togtrafik til og fra Aarhus foregår i øjeblikket fra to spor, mens der bliver arbejdet i de øvrige fire spor. Der mangler stadig en vigtig milepæl i at få etableret de sporskifter før stationsområdet, der skal koble sporene sammen. Foto: Banedanmark.

Det er nu seks måneder siden, at Banedanmark tog hul på arbejdet med at forvandle Aarhus H. I øjeblikket tager nye perroner og spor form på banegården i Aarhus, hvor togrejsende har frit udsyn til forandringen.

Læs også

Vinder Banedanmark-projekter til 213 millioner

Projektet på Aarhus H forventes at tage to år i alt. Allerede nu kan man fornemme, hvordan spor 4-7, som skal være færdige i starten af 2026, kommer til at se ud, og det glæder Helle Thambo, at arbejdet følger tidsplanen:

Sådan så det ud for bare få måneder siden i maj 2025, hvor skinner, sveller og ballast var fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op. Det store anlægsarbejde med at opbygge nye spor og perroner var i sin spæde start. Foto: Banedanmark.

– Jeg tør godt at sige, at vi nu er halvvejs med entreprisen i banegraven. Vi er nået rigtigt langt med perronerne, og der er lagt nye skinner og sveller, og de første sporskifter er lagt. Det er enormt komplekst at tilrettelægge og udføre så omfattende et arbejde på meget lidt plads, samtidig med at der kører tog ind og ud af Aarhus. Men det går rigtigt godt, og vi følger tidsplanen, siger hun.

På de første seks måneder er der sket følgende:

    • Der er blevet fjernet gamle skinner og lagt nye skinner og sveller i de fire første spor

    • Der er blevet fjernet perroner, og opbygningen af nye, længere perroner er i gang

    • Sporene er blevet sænket, så der er plads til at installere kørestrøm under Bruuns Bro og Vandrehallen. Det er en forudsætning for, at der kan køre eltog gennem Aarhus.

    • Et nyt spor 8 er blevet bygget, hvilket skal forøge kapaciteten på Aarhus H.

    • Der er blevet boret en tunnel under banen ved Værkmestergade, hvor de mange nødvendige kabler til banen skal føres.
      Arbejdet foregår både på selve banegården og på flere lokationer omkring Aarhus.
      Det er et omfattende arbejde at gøre klar til elektrificering, og flere broer omkring Aarhus skal renoveres, rives ned eller forstærkes for at gøre plads til kørestrømmen.

Arbejdet foregår både på selve banegården og på flere lokationer omkring Aarhus.

Læs også

Aarhus-tegnestue udvider partnerkredsen

Det er et omfattende arbejde at gøre klar til elektrificering, og flere broer omkring Aarhus skal renoveres, rives ned eller forstærkes for at gøre plads til kørestrømmen.

De nye perroner er ved at blive bygget op. De går fra at være 250 meter lange til at være 320 meter lange, så der er plads til de nye længere eltog. Perronerne bliver desuden opgraderet, så det bliver lettere for synshandicappede at orientere sig. Foto: Banedanmark.

– Når vi er færdige, kan de rejsende glæde sig til nye, opdaterede perroner og spor, der kan tage imod DSB’s nye, længere eltog, siger Helle Thambo og fortsætter:

Ved Bjørnholms Alle er nedrivningen af den gamle papirfabrik udført, og arbejdspladserne her er allerede taget i brug. Foto: Banedanmark.

– Og så kommer Aarhus med på den grønne bølge og bliver elektrificeret, så der fra 2027 kan køre eltog på hele den jyske hovedstrækning fra Fredericia til Aalborg, hvilket bliver en kæmpe gevinst ikke bare for Aarhus, men hele Danmark, siger Helle Thambo.

En byggeplads er ved at blive etableret ved Thomas Koppels Gade/Volume Village. Banedanmark har i alt 11 byggepladser tilknyttet projektet, og i efteråret vil seks af dem være i brug. Foto: Banedanmark.

Relateret indhold