Dækker underjordisk P-hus med multifunktionel plads

Et nyt p-hus med plads til 275 biler bliver godt gemt under en 5.000 kvm plads i Smallegade på Frederiksberg. P-huset når godt 12,5 meter under terræn.
Dronefoto af en cirkelrund byggeplads dækket af et beton"låg". Midt på pladsen står en høj, gul kran.
Her, over det underjordiske og cirkelformede p-hus, vil borgerne på Frederiksberg bl.a. kunne afholde loppemarkeder, musik- og sportsarrangementer, eller sætte sig og nyde solnedgangen fra det et trappeformede landskab Solbjerget. Foto: Nordsten

Et cirkelformet parkeringshus til 275 biler og et multifunktionelt byrum ovenpå. Det er det, Nordstern som totalentreprenør er godt i gang med at opføre i Smallegade bag Frederiksberg Rådhus.

Eller nedføre, er måske det rigtige ord. For parkeringshuset ligger i tre plan under jorden, mens byrummet kommer til at ligge i gadeplan.

Parkeringshuset løber i en nedadgående spiralformet konstruktion, hvor bilister kører direkte fra terrænet ned under jorden. P-huset når godt 12,5 meter under terræn, og rummer forskellige faciliteter som elevator, to trapper, toiletter og diverse rum til tekniske installationer.

Læs også

Se billederne: Arne Jacobsens ikoniske fabrik giver nu liv til hele kvarteret

På toppen af p-huset anlægger Nordstern et nyt byrum på ca. 5.000 kvm. Det skal give borgere og parkerende adgang til en række forskellige opholdssteder og aktivitetsmuligheder. Over selve nedkørselsrampen etableres et trappeformet landskab, kaldet Solbjerget, som giver udsigt til både eftermiddags- og aftensol.

Rådgivere er Rum Arkitekter, der har designet det tre etagemeters underjordiske parkeringshus og landskabet i gadeplan, samt WSP Danmark og Artelia på ingeniørdelen.

Et stærkt samarbejde

Bygherre er Frederiksberg Kommune, der selv skal drive byrummet på toppen, der er designet til at kunne rumme flere aktiviteter. F.eks. skal det ugentlige loppemarked, der løber af stablen hver weekend i sommerhalvåret, ligge her. Projektchef hos Nordstern, Thomas Ainill, siger:

Et kig ned i parkerings-kælderen, inden den blev lukket. Den gule kran står stadig i midten.
Et kig ned i p-kælderen, inden den blev lukket. Ud af de 275 biler, der får plads i den 3.000 kvm store p-kælder, vil 55 pladser være med el-ladestandere. Foto: Nordstern

– Vi har arbejdet tæt sammen med Frederiksberg Kommune og deres rådgivere, ETN Arkitekter, om at skabe et byrum, der både er funktionelt og æstetisk smukt, og som passer ind i de omkringliggende omgivelser. Kommunen har været en aktiv medspiller fra start til slut. De ved, hvad de vil have og har en realistisk tidsfornemmelse. Derfor har det været en fornøjelse at være med på det her projekt, som er bygget på et stærkt samarbejde mellem de involverede parter, siger Thomas Ainill.

Han kan fortælle om en stram logistisk planlægning under byggeperioden. Dette bl.a. på grund af trang plads, byggepladsens centrale beliggenhed midt på Frederiksberg samt en opdelt byggeplads i store perioder af byggeriet.

Klimasikring og regnvandshåndtering

En væsentlig del af projektet har været klimasikring og regnvandshåndtering – og ikke kun af området omkring parkeringskælderen. Der bliver også lavet skybrudssikring på Howitzvej, Steen Blichers Vej og Poul Møllers Vej.

Læs også

Fra p-plads til grønt byrum – Fredens Torv bliver mere fredeligt

I det underjordiske p-hus er der etableret et reservoir på 3.000 m3 til opsamling af regnvand ved skybrud. Derudover er der installeret terrænnære kassetter og sket en udvidelse af Andebakkesøen, som kan opsamle 1.000 m3 regnvand fra mere moderate regnmængder. Dette vand kan genbruges til at vande beplantningen i byrummet.

– Systemet til opsamling af regnvand er fuldautomatisk, hvilket gør, at Frederiksberg Kommune kan vande byrummets beplantning med opsamlet regnvand. På den måde undgår man oversvømmelser og kan genbruge vand i tørkeperioder. Dette projekt er ikke blot et eksempel på effektiv p-pladsudnyttelse, men også på hvordan moderne byggeri kan kombineres med klimatilpasning og byliv, siger Thomas Ainill. 

Arbejdet med parkeringskælderen blev sat i gang i starten af 2022. Den forventes at være afleveret i foråret 2025, viser et kig i Byggefaktas database over bygge- og anlægsprojekter i Norden. Her er budgettet anslået til 172 mio. kr.

Relateret indhold