Blå partier vil stramme grebet om Letbaneprojekt

Flertal bag det københavnske letbaneprojekt kræver blandt andet en helt ny styringsmodel, hvor staten har flertal og dermed kontrol over eventuelle budgetoverskridelser.
Der har været rejst tvivl om det kommende københavnske letbaneprojekt, og på et møde torsdag morgen i Transportministeriet har partierne bag forliget om letbanen fået en orientering om, hvorfor ministeren har indkaldt til fornyede drøftelser om projektet. Visualisering: Hovedstadens Letbane.
Der har været rejst tvivl om det kommende københavnske letbaneprojekt, og på et møde torsdag morgen i Transportministeriet har partierne bag forliget om letbanen fået en orientering om, hvorfor ministeren har indkaldt til fornyede drøftelser om projektet. Visualisering: Hovedstadens Letbane.

På et møde torsdag morgen i Transportministeriet har partierne bag forliget om Ring 3 letbanen i hovedstadsområdet fået en orientering fra transportminister Hans Chr. Schmidt om, hvorfor han på baggrund af statsrevisorernes rapport om Aarhus Letbane har set sig nødsaget til at indkalde til fornyede drøftelser af det københavnske projekt.

Ifølge Villum Christensen fra Liberal Alliance er der enighed blandt de blå partier om tre ting:

– En ny styringsmodel, hvor staten skal have flertal i bestyrelsen.

– Kommunerne skal ligesom ved statslige projekter stille en budgetgaranti på 30 procent over budgettet. Den er i dag 11-15 procent og skal altså fordobles.

– Staten skal have mulighed for at sætte sit eget revisionsfirma ind og gennemgå økonomien, ligesom det skete ved Femernforbindelsen.

Nye møder

Ifølge Dagens Byggeris kilder kan der eventuelt blive indkaldt til nyt møde i forligskredsen senere i dag – torsdag – eller tirsdag morgen i næste uge, for at alle partier i forliget bliver enige, hvorefter de 11 københavnske borgmestre vil blive indkaldt og præsenteret for de nye betingelser.

Skal projektet gennemføres, kræver det at alle 11 borgmestre kan gå tilbage i deres kommunalbestyrelser og få grønt lys for at stille endnu større kommunale garantier for letbaneprojektet, hvor der på det seneste har været rejst en række alvorlige spørgsmålstegn ved økonomien. Og samtidig med, at kommunerne skal lægge flere penge i projektet, mister de magten i bestyrelsen.

Ny lovgivning?

Siger kommunerne ja – og det er ifølge Dagens Byggeris kilder tvivlsomt, idet specielt Lyngby-Taarbæk stritter imod – skal der enten laves en helt ny anlægslov eller et ændringsforslag til den bestående, så staten dermed får større kontrol med projektet og i sidste ende i kraft af flertallet i bestyrelsen hals- og håndsret over en gennemførelse.

I det nuværende projekt hæfter staten ifølge Dagens Byggeris oplysninger for 40 procent af udgifterne – uden loft over eventuelle budgetoverskridelser.

Relateret indhold