Anlægsentreprenører: Pensionsfonde kan finansiere hul i Togfonden

Der vil ikke være problemer ved at lade pensionskasserne stå for de store investeringer i nye og bedre jernbaner.
Niels Nielsen opfordrer til at inddrage private investeringer fra blandt andre danske pensionskasser. Foto: Ricky John Molloy.
Niels Nielsen opfordrer til at inddrage private investeringer fra blandt andre danske pensionskasser. Foto: Ricky John Molloy.

Regeringen lægger op til en meget stram finanslov, og det betyder ikke mindst, at anlægsinvesteringerne gennemgås med en tættekam.

Ikke mindst reduktionen i EU-tilskuddet på 4,5 milliarder kroner til Femernprojektet er et problem – sammen med den langt dyrere samlede pris for projektet – som kan få konsekvens på Finansloven.

Pengeproblemerne i Togfonden vil være en god anledning til at få betydelige private investeringer i spil.

Direktør Niels Nielsen Danske Anlægsentreprenører

Men direktør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører kalder det lidt paradoksalt at trække finansieringen og EU-støtten til Femernprojektet ind i problemstillingen om Finansloven:

– Det er et projekt, som skal lånefinansieres efter Storebæltsmodellen, og bemærkningerne om Femernprojektet i relation til Finansloven giver et unødigt bidrag til usikkerheden om projektet, som der ikke er brug for på nuværende tidspunkt, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.

Oliepris skudt i sænk

Samtidig peger han på spørgsmålstegnene omkring Togfonden, eftersom investeringerne på 28,5 milliarder kroner skulle finansieres via indtægterne fra olieaktiviteterne i den danske del af Nordsøen. Imidlertid er en af de væsentlige forudsætninger for finansieringsmodellen – en oliepris på 121 dollars pr. tønde – skudt i sænk af de faldende oliepriser, så der mangler penge i Togfonden i størrelsesordenen ti milliarder kroner.

Det har Niels Nielsen imidlertid også en løsning på. Han opfordrer til at inddrage private investeringer fra blandt andre danske pensionskasser:

– Pengeproblemerne i Togfonden vil være en god anledning til at få betydelige private investeringer i spil. Der vil ikke være problemer ved at lade pensionskasserne stå for de store investeringer i nye og bedre jernbaner, så timemodellen kan realiseres, siger Niels Nielsen, der kalder anlægsinvesteringerne for kloge investeringer.

Løsningen er der

Han henviser til, at pensionsselskaberne søger emner til investeringer i infrastruktur i udlandet, og de investeringer kunne efter Danske Anlægsentreprenørers opfattelse lige så godt foretages i dansk infrastruktur:

– Kloge investeringer er investeringer i vores fremtidige velfærd. En velfungerende infrastruktur er en klar forudsætning for en fremadrettet udvikling af velfærdssamfundet. Der skal tænkes langsigtet, og det må øjeblikkelige problemer med en finanslov ikke forhindre, når nu løsningsmulighederne i form af private midler kan bruges, slutter Niels Nielsen.

Relateret indhold