VDC er et væsentligt værktøj i Aarsleffs lufthavnsprojekt

VDC spiller en stor rolle i Aarsleffs del af den store ombygning og udvidelse i Københavns Lufthavn.
VDC bliver en vigtig del af Aarsleffs arbejde i forbindelse med kæmpeudvidelsen af Københavns Lufthavn.
VDC bliver en vigtig del af Aarsleffs arbejde i forbindelse med kæmpeudvidelsen af Københavns Lufthavn.

Inden for de seneste år har Aarsleff investeret massivt i VDC, og VDC er også blevet anvendt i den tilbudsproces, der har resulteret i, at Aarsleff skal opføre cirka 4.000 nye kvadratmeter i den vestlige del af Terminal 2 mellem finger A og B som en del af den store udvidelse af Københavns Lufthavn. Og VDC vil også blive brugt flittigt under selve byggeriet i lufthavnen. Det oplyser entreprenøren i en pressemeddelelse.

– Med VDC kan vi digitalt visualisere hele eller dele af et anlægsarbejde eller som her i lufthavnen et byggeri. Vi kan optimere vores design, eliminere fejl og anvende værktøjet i vores planlægning. Det hjælper os til at effektivisere vores byggeprocesser, og samtidig kan vi over for vores bygherre illustrere, hvordan vi har tænkt os at udføre projektet i detaljer, siger afdelingsingeniør hos Aarsleff, Christian Spang-Thomsen, som ser frem til at udnytte de digitale muligheder på det komplekse projekt i lufthavnen.

Nøje planlagt

– Fordi vi skal arbejde i et miljø med mange lufthavnsrelaterede driftsaktiviteter døgnet rundt, så vil det kræve nøje planlægning og løbende koordinering med de øvrige interessenter og brugere samt ikke mindst stor hensyntagen til de øvrige udførende, som er involveret i udvidelsen af Terminal 2. Her tænker jeg specielt på aktørerne i hovedentreprisen, der arbejder med indretning af butikker og arealer indendørs, samtidig med at vi er i gang, siger Christian Spang-Thomsen.

I rollen som totalentreprenør skal Aarsleff sikre koordineringen både i forhold til tid, information og sikkerhed med blandt andet bygherre, grænsefladeprojekter og andre bygherreleverancer. Aarsleff udfører jordarbejde, ledningsomlægning, beton og installationsarbejder i egenproduktion og har tilknyttet Moe som rådgiver og Vilhelm Lauritzen som arkitekt.

Særlige krav

Ombygningen er fordelt på to etager, og udvidelsen sker mod airside med tilpasning og ombygning af den eksisterende fingerrod B, alt imens lufthavnen skal opretholde sin daglige drift. Det betyder, at der under udførelsen af bygge- og anlægsopgaverne blandt andet stilles særlige krav i forhold til at overholde de gældende regler af sikkerheds- og driftsmæssig karakter på lufthavnsarealet.

Totalentreprisen omfatter projektering og udførelse af råhus, kerner, hovedinstallationer, facader, tag, terminallofter, sammenbygning med finger A, B og Terminal 2, ny supportbygning samt indskudte etagearealer. Fokus i udvidelsen er på at skabe et større flowareal og dermed bedre muligheder for at håndtere den øgede passagertilvækst samt øge det kommercielle areal, hvor Copenhagen Airport Shopping Center ligger.

Relateret indhold