Ny guide gør det lettere at få byggeriets grønne produkter på markedet

En ny guide skal hjælpe producenter til at skabe overblik over de dokumentations- og mærkningsordninger, der er afgørende for at få nye grønne produkter på markedet.
En ny guide skal hjælpe producenter med at få overblik over dokumentations- og mærkningsordninger for nye grønne produkter. Foto: Colourbox.
En ny guide skal hjælpe producenter med at få overblik over dokumentations- og mærkningsordninger for nye grønne produkter. Foto: Colourbox.

– Når en virksomhed står med et lovende nyt produkt og gerne vil sende det på markedet hurtigst muligt, kan dokumentationsopgaven virke både bøvlet og uigennemskuelig. Vi håber, vi med den nye guide kan gøre det væsentligt lettere for virksomhederne at få et samlet overblik over de mange forskellige typer af dokumentation, der kræves, når man laver grønne produkter til byggeriet, siger programchef i Realdania, Lennie Clausen.

Bæredygtig støtte

Guiden, der har titlen ‘Guide til dokumentation af grønne produkter til byggeriet’, er udgivet som en del af Realdania-kampagnen TEST, hvor virksomheder har modtaget støtte til markedsmodning og dokumentation af 40 nye bæredygtige løsninger til byggeriet.

TEST-kampagnen kunne søges frem til udgangen af 2015 og blev sat i verden for at støtte markedsmodningen af innovative og bæredygtige produkter, der er vigtige for at udvikle byggeriet og bidrage til den grønne omstilling. Nogle af produkterne er allerede kommet på markedet, mens andre stadig er under udvikling.

Den nye guide er den tredje Realdania-udgivelse med fokus på at fremme innovation i byggeriet. Tidligere er udkommet ‘Fra idé til kapital’, en guide til udviklingsprojekters overgang til markedet, og ‘På kanten’, der er en beskrivelse af de markedsbarrierer, som kan stå i vejen for, at byggeriets grønne muligheder realiseres.

Publikationerne videregiver erfaringer og læring fra de to Realdania-kampagner TEST og Innovationsradar, der begge har været målrettet innovative iværksættere og virksomheder. Publikationerne er udarbejdet af Smith Innovation, der også har været sekretariat på de to kampagner.

Hent guiden her.

Relateret indhold