De bedste virksomheder trækker fra feltet

Ifølge Deloitte glemmer mange virksomheder at bruge de dårlige tider til at strukturen for de gode.
Ifølge Deloitte har de dygtigste byggevirksomheder brugt de dårlige tider til at forberede sig på de gode.  Foto: Colourbox.
Ifølge Deloitte har de dygtigste byggevirksomheder brugt de dårlige tider til at forberede sig på de gode. Foto: Colourbox.

Har virksomhederne gjort tiltag, der sikrer en øget effektivisering?

  • – Fokus på opgaveplanlægning: 54 pct.
  • – Digitalisering af tids- og sagsstyring: 32 pct.
  • – Strukturering af administrative opgaver: 32 pct.
  • – Øget brug af faste samarbejdspartnere: 30 pct.
  • – Standardisering af ydelser: 11 pct.
  • Tallene er baseret på svar fra 720 aktører i byggebranchen, heraf 655 virksomhedsejere.

Man siger typisk, at man skal ruste sig til dårlige tider, men faktisk skal man som virksomhedsejer også ruste sig til de gode. Det mener revisor i Deloitte, Thomas Frommelt, der har sin daglige gang i den danske bygge- og anlægsbranche. Det er inden travlheden sætter ind, at man skal sørge for at have strukturerne på plads – ellers risikerer man at gå på kompromis med effektiviteten.

– Det er rigtig positivt, at bygge- og anlægsvirksomhederne generelt har haft masser at lave i 2016 og også ser ud til at få det i 2017. Faren ved travlheden er dog, at mange i hvert fald delvist har forsømt at tage livtag med effektiviteten hen over de sidste år. Vi ser stadig, at en del virksomhedsejere hænger fast i gamle vaner, siger Thomas Frommelt i en pressemeddelelse.

Gør ikke nok

Ifølge en rundspørge foretaget af Deloitte blandt over 700 aktører i byggebranchen har mange virksomheder iværksat målrettede tiltag for at øge effektiviteten. Men det er langt fra nok, mener Thomas Frommelt.

– Eksempelvis har blot 32 procent arbejdet på at digitalisere tids- og sagsstyringen, 32 procent har effektiviseret administrative opgaver, mens så få som 11 procent har arbejdet med at standardisere ydelseskataloget. Det er rigtig gode initiativer, men tallene viser tydeligt, at der er brug for langt mere, hvis man skal løfte niveauet på tværs af branchen. Især i tider hvor man har travlt, er det afgørende at have de rette styringsmæssige rammer. Det koster penge ikke at have strukturen på plads, siger Thomas Frommelt.

Han opfordrer derfor alle virksomhedsledere til at se med kritiske øjne på den interne organisering.

Trækker fra feltet

– De seneste år er der sket ekstremt meget på it- og teknologiområdet i forhold til at styre ressourcer, automatisere arbejdsgange og få bedre styr på administrationen. I dag ser vi, at de bedste virksomheder er trukket fra feltet og har opnået en langt højere effektivitet i deres daglige styring. For mange har det ganske enkelt været et massivt skub i retningen af øget produktivitet, siger Thomas Frommelt, der også mener, at ydelsespaletten er et sted, hvor man med fordel kan sætte ind.

– Som virksomhedsejer bør man løbende se nærmere på de ydelser, man tilbyder, og skære til, hvis det er nødvendigt. Her er en opdateret profitabilitetsanalyse alfa og omega. Uden en detaljeret forståelse af, hvor præcis man tjener penge, er det umuligt at vælge til og vælge fra, siger Thomas Frommelt.

Ud over standardisering og digitalisering siger 30 procent af de adspurgte ledere, at de har gjort øget brug af faste samarbejdspartnere for at højne effektiviteten.

Relateret indhold