Ifølge Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet skal 10.000 lastbiler og 150.000 varebiler køre på grøn brint og el i 2030, hvis klimamålene skal nås.
For at indfri egne mål om at nedbringe CO2-udledningen fra egne aktiviteter – blandt andet ved at indføre grønnere transport – satser Bygma nu specialbyggede lastbiler, der kombinerer biogas og el – i form af gaslastbil og el-kran.
Oplagt kombination af to teknologier
Kombinationen er en ny avanceret teknisk løsning, der ikke er de store erfaringer med endnu. Den er blevet til i et tæt samarbejde mellem kranleverandør, chassisleverandør, batterileverandør og opbygger.
– Bygmas nye gaslastbiler kommer til at køre på biogas, hvilket giver den største CO2-besparelse. Da bilen holder stille, mens der udføres arbejde med kranen – der ofte er i brug mange gange i løbet af en dag – finder vi det oplagt at kombinere de to teknologier, siger han og tilføjer:
– El-kranen er tæt på lydløs, og eftersom bilen ikke udleder CO2 i slukket stand, nedbringer vi både udledning og motorlarm betydeligt. De nye lastbiler giver derfor en væsentlig støjreduktion i forhold til traditionelle lastbiler, hvilket har stor betydning i forbindelse med byggerier i byområder.
Pionerer på området
Afhængigt af hvilken type gas, der anvendes, kan en gaslastbil bidrage med helt på til 90 % CO2-reduktion i forhold til diesel, fortæller Bygmas indkøbsdirektør Preben Nielsen og oplyser videre, at man tester teknologien i udvalgte byer og ser det som en mulighed for at få erfaring med et andet drivmiddel end diesel og for at nedbringe støjgener fra byggepladsen.
– Vi betragter os som pionerer på området og glæder os til at gøre nogle erfaringer med vores nye gas- og el-lastbiler, inden vi beslutter os for næste skridt, siger indkøbsdirektøren.
I forvejen kører alle Bygmas trucks på el, ligesom distributionsbiler erstattes med el-versioner i takt med at de udskiftes.