Ny DSV-logistikhub vil nedbryde NOx-partikler

Den første af i alt fire projekterede bygninger har fået lagt tag med det nye og miljøvenlige NOXOUT-tagpap. En særlig mineralsk belægning er med til at nedbryde NOx-partikler, som udledes fra lastbiltrafikken til og fra området.
Det 150.000 kvadratmeter store projekterede byggeri bliver DSV's største logistikhub i Norden. Pressefoto.
Det 150.000 kvadratmeter store projekterede byggeri bliver DSV's største logistikhub i Norden. Pressefoto.

Den første af flere lagerbygninger, som tilsammen skal udgøre det over 150.000 kvadratmeter store lagerkompleks i Hedeland, har netop fået lagt tag med det miljøvenlige tagpap NOXOUT. DS Flexhal er entreprenør på projektet, der i alt vil bestå af fire lagerhaller.

Lagerbygningen med det nyanlagte 40.000 kvadratmeter store tag vil fra nytår nedbryde 421.120 gram sundhedsskadelige NOx-partikler om året. Dette estimat svarer til NOx-udledningen fra en Euronorm 6 lastbil med en last på 8-13 tons, der kører 18 gange rundt om jorden.

Dette betyder faktisk, at den nye lagerbygning er NOx-neutral på adressen. Forudsat at alle NOx-partikler, der udledes fra lastbiltrafikken til og fra området, lander på det 40.000 kvadratmeter store tag og bliver nedbrudt.

Selve nedbrydningen af de sundhedsskadelige NOx’er sker ved, at en speciel belægning af titandioxid på tagskiferen fungerer som en katalysator, når partiklerne lægger sig på tagpappet. Med hjælp fra sollys nedbryder belægningen de skadelige NOx-partikler til nitrat, som efterfølgende skylles af taget i regnvejr og optages og omsættes problemfrit som næring af planteliv i området.

– Det her nye tag er et symbol på en bevægelse i opførelsen af nye DSV-bygninger. På trods af det massive fokus på klimaet og CO2-reduktion, må vi ikke glemme miljøet og den sundhedsskadelige luftforurening. Klima og miljø skal gå hånd i hånd, når vi tænker i nye løsninger. Med NOXOUT går vi ind og tager aktivt ansvar for miljøet og medvirker til at nedbringe luftforureningen fra lastbiltrafikken til og fra området, siger Executive Vice President Brian Winther Almind, DSV Panalpina Group Property.

Beklædes alle fire projekterede bygninger som planlagt med NOXOUT-tagpap, vil de i alt 150.000 kvadratmeter tag nedbryde 1.579.200 gram NOx-partikler hvert eneste år. Dette svarer til NOx-udledningen fra ovenstående lastbil, der nu kører hele 70 gange rundt om jorden.

Renere luft de næste 50 år

Med den nye tagløsning vil projekterede byggeri, der bliver DSV’s største logistikhub i Norden, aktivt nedbryde sundhedsskadelige NOx-partikler årtier frem.

– NOXOUT-tagpappen nedbryder NOx-partikler de næste 50 år, som er tagets anslåede levetid i test. Fordi mineralet er bundet til skiferen, bliver belægningen af titandioxid ikke brugt eller udvasket med tiden. Det eneste der sådan set kan nedsætte tagets evne til at nedbryde de farlige NOx-partikler, er manglende sollys eller nedfaldne blade og andet, som forhindrer partiklerne i at ramme den mineralske belægning, siger Susanne Højholt, der er udviklingschef i Nordic Waterproofing, som står bag Phønix Tag Materialers produkter.

Når taget efter årtier er udtjent og skal skiftes, skal tagpappet ifølge Susanne Højholt behandles på samme måde som alt andet tagpap. Ifølge Miljøstyrelsen er titandioxid ikke et farligt stof. Stoffet bruges i mange forskellige sammenhænge til at fremstille hvid “farve” og indgår i flere af dagligdagens produkter som UV-filter i solcreme og farvestof i kosmetiske produkter som bolcher og tyggegummi.

En sidegevinst ved tagets hvide overflade er den varmedæmpende funktion hen over sommeren, fordi NOXOUT reflekterer solens varme bedre end et sort tag.

Dermed får bygningen et lavere energiforbrug i de solrige og varme sommermåneder.

Relateret indhold