Odense Letbane etape 1
- Pris: 2,982 mia. kr. (2014-priser)
- Længde: 14,5 km. 26 stationer. Hele turen fra Tarup i nord til Hjallese i syd vil tage ca. 42 minutter.
- Anlægsarbejde: Arkil, Barslund og M.J. Eriksson
- Sporarbejde: Comsa (Spanien)
- Fast underleverandør på sporarbejdets anlægsarbejdet: Munck-gruppen
- Fast underleverandør på sporarbejdets elektriske systemer: Efacec (Portugal)
- Togsæt: Stadler Pankow (Schweiz). 16 letbanetog af modeltypen ‘Variobahn’.
- Drift og vedligeholdelse: Keolis Danmark. Har driftskontrakten i op til 15 år.
- Tidsplan:
- 2011: Odense Byråd vedtager letbanens etape 1. Etape 2 forventes endeligt politisk besluttet i 2022.
- 2015-2017: Omlægning af ledninger og rør langs letbaneruten, forstærkning af broer, tunnelbyggeri og rydninger.
- Sommeren 2017: Anlæg af nye vejbaner, cykelstier og fortove.
- Efteråret 2018: Skinner, stationer, teknik, køreledninger m.v.
- 2021: Sporarbejdet afsluttes. Kortvarige arbejder med slidlag, træplantning, græsarmering m.v.
- 2021/2022: Testkørsler og prøvedrift uden passagerer.
- Foråret 2022: Forventet åbning.
- I alt vil letbanens linje 1 og 2 betjene:
- 53.000 beboere
- 36.000 arbejdspladser
- 30.000 uddannelsespladser
- Kilde: Odense Letbane
‘Odense Letbane – byen i bevægelse’, lyder mottoet, men borgerne i Odense må væbne sig med endnu mere tålmodighed i forhold til åbningen af den nye letbanes etape 1, der skulle have kørt dem på tværs af byen i slutningen af 2020. Den dato holdt ikke. Så blev de lovet letbanedrift 1. september og siden i slutningen af 2021. Nu er åbningen udsat endnu en gang. Denne gang til en endnu ikke fastsat dato i foråret 2022.
Årsagen til forsinkelsen er, at projektets entreprenør, Comsa, endnu ikke har opnået endelig godkendelse fra Banedanmark til at strømsætte de dele af letbanestrækningen, der grænser op mod Banedanmarks anlæg.
– Vi har meddelt vores ejerkreds, at letbanen ikke når en åbningsdato inden for rammerne af den tidsplan, som Comsa præsenterede for os tidligere i år. Der er brug for ekstra tid til at færdiggøre projektet og afvikle de test- og træningsforløb, der går forud for driftsstart med passagerer, siger Mogens Hagelskær, administrerende direktør ved Odense Letbane.
– Vi har over en længere periode været bevidste om tidspres i projektet. Dog ikke større tidspres, end at det ville kunne indhentes undervejs. Derfor har vi hidtil fastholdt vores forventning om åbning af letbanen omkring årsskiftet – også for der igennem at fastholde et konstant og maksimalt tryk på Comsa i relation til overholdelse af egen tidsplan.
Ærgerligt og utilfredsstillende
På grund af situationen har Odense Letbane længe efterspurgt en dialog med Comsa på partnerniveau. Det seneste møde mellem parterne blev afholdt den 17. november, og her stod det klart, at mulighederne for at indhente tabt terræn i tidsplanen var udtømte.
Derfor tager Odense Letbane nu konsekvensen og melder offentligt ud om den nye forsinkelse.
– Det er en ærgerlig og utilfredsstillende situation, at Comsa, som ansvarlig for anlægsarbejdet, ikke i rette tid har formået at sikre projektets fremdrift i henhold til den aftalte tidsplan, siger Mogens Hagelskær og fortsætter:
– Fra Odense Letbane P/S’ side har vi over de seneste måneder bistået Comsa med yderligere ressourcer og teknisk bistand, ligesom vi har taget en mere aktiv rolle i kontakten med Banedanmark. Det har medvirket til, at der nu er skabt en tæt og konstruktiv dialog med Banedanmark, og på den baggrund er det vores forventning, at vi inden for den nærmeste tid vil opnå endelig godkendelse til at køre på hele letbanestrækningen. Når vi har tog på hele strækningen, har vi også forudsætninger for at melde ud om et mere præcist åbningstidspunkt, siger Mogens Hagelskær, der understreger, at godkendelsen er den afgørende forudsætning for, at Comsa kan udforme en revideret tidsplan for den resterende del af projektet.
– Vi forventer, at letbanen åbner i løbet af foråret 2022. Heldigvis er selve anlægsarbejdet tæt på afsluttet, hvilket er tydeligt for alle, der bevæger sig gennem Odense. Letbanens åbning kommer tættere på for hver dag, men jeg vil samtidig pointere, at sikkerhed er vigtigere end datoer – vi bruger den tid, der skal til for at udføre et godt og sikkert testforløb frem mod driftsstart, fastslår Mogens Hagelskær.
Det er Odense Letbane P/S’ vurdering, at omkostninger ved den forsinkede driftsstart vil kunne afholdes inden for rammerne af det eksisterende budget, inklusive reserver. Dette med udgangspunkt i, at meromkostninger ved en forlænget anlægsfase i et vist omfang modsvares af dagsboder til Comsa som følge af den misligholdte tidsplan.