Asbestregler skærpes inden ny lov træder i kraft

Tagvirksomheder har travlt med at udskifte bølgeeternitplader, inden de nye asbestregler træder i kraft. Nu strammer Arbejdstilsynet kravene.
Et bølgeeternittag ses nedefra, så man tydeligt ser bølgerne. Under en lidt træt, hvid træfacade
De nye skærpede krav gælder også, selvom bølgeeternitpladerne er ubeskadigede inden nedtagning og ikke knækker under nedrivningen. Foto: Getty Images

1. januar 2025 træder de nye asbestregler, der blev vedtaget i slutningen af maj, i kraft. Her bliver det et krav, at de firmaer, der vil udbyde fjernelse af asbestholdige materialer, skal have en autorisation.

Det har givet travlhed hos bl.a. tagfirmaer, ligesom der er opstået mangel på de nu asbestfri bølgeeternitplader, der 1:1 kan erstatte de asbestholdige plader, der blev opsat før 1984. Der er dertil mulighed for asbest i de eternittage, der blev etableret fra 1984-1988.

Nu har Arbejdstilsynet så pludseligt ændret kravene i forbindelse med nedrivning af de potentielt asbestholdige bølgeeternittage. Det sker, mens virksomhederne arbejder på højtryk hos tusindvis at danskere, der ønsker at få udskiftet tagplader, før de kommende krav om autorisation træder i kraft ved årsskiftet, oplyser Dansk Håndværk.

Læs mere om projektet og konsekvenserne af den nye viden her.

Krav om to omklædningsrum

Skærpelsen kommer efter et projekt om luftmålinger af asbeststøv, som Arbejdstilsynet har gennemført. Nu skal arbejdsgiver gå ud fra, at det ved nedrivning af asbestholdige bølgetage blandt andet er nødvendigt at bruge åndedrætsværn under arbejdet for at overholde grænseværdien. Dertil skal der være adgang til to omklædningsrum adskilt af et baderum.

Læs også

God timing: Køber asbestsanitør samtidig med nye asbestregler

– Ændringen betyder, at arbejdet ikke længere kan udføres som arbejde med lavt støvniveau, medmindre virksomheden ligefrem med konkrete målinger kan dokumentere, at det ikke er nødvendigt. Det betyder, at arbejdet nu som altovervejende hovedregel skal anmeldes til arbejdstilsynet ligesom arbejdsgiver skal sikre, at en række krav om brug af værnemidler, baderum og registrering i den krævede protokol over arbejdet bliver opfyldt, forklarer Dansk Håndværks chefjurist Susanne Oldenburg.

Hun understreger, at kravene gælder, uanset om bølgetagpladerne er ubeskadigede inden nedtagning og ikke knækker under nedrivningen.

Ansatte skal registreres

De nye krav vil få konsekvenser for omkostningerne ved de mange opgaver, der allerede er i gang eller planlægges rundt om i landet.

Læs også

Forbudt i 35 år: Asbest skal fortsat tages alvorligt

– Ændringen betyder også, at arbejdet nu er omfattet af lovgivningens krav om, at det skal anmeldes til arbejdstilsynet, og at arbejdsgiveren skal registrere de ansatte i den krævede protokol, når de arbejder med nedrivning eller nedtagning af asbestholdige bølgeeternittage, understreger chefjuristen.

Højere end grænseværdien

Hvis man som arbejdsgiver vurderer, at et konkret arbejde med nedrivning af asbestholdige bølgeplader kan udføres som et asbestarbejde med lavt støvniveau, skal arbejdsgiveren kunne begrunde det, f.eks. ved målinger, skriver Arbejdstilsynet.

Læs også

“En dansk sejr”: Grænseværdien for asbest sænkes markant i EU

Arbejdstilsynets undersøgelse viser dertil, at der under fjernelse af asbestholdige facadeplader og fjernelse af rør med forseglet asbestholdig isolering kan forekomme et asbestniveau, der er højere end grænseværdien.

– Skærpelsen af kravene til det konkrete arbejde ændrer ikke på de kommende regler om en autorisationsordning for nedrivning af asbestholdigt materiale. Det krav betyder stadig, at nedrivning af f.eks. asbestholdige bølgetage efter den 1. januar 2025 kun må udføres af autoriserede virksomheder, understreger Dansk Håndværk.

Relateret indhold